Projekt Asasif: Zobacz wnętrze grobowca Meru (FILM)

Grupa wrocławskich archeologów w lutym i marcu 2015 roku po raz drugi pracowała na nekropoli Asasif w Tebach Zachodnich w ramach Egipsko-Polskiej Misji Archeologiczno-Konserwatorskiej Świątyni Hatszepsut w Deir el-Bahari. Badania odbywają się w obrębie trzech kompleksów grobowych z okresu Średniego Państwa.
Działania polegały na zebraniu i zabezpieczeniu materiału zabytkowego zalegającego na powierzchni w obrębie dziedzińców. Wśród obiektów dominującą grupą były fragmenty naczyń ceramicznych oraz kości ludzkie i zwierzęce. Udało się też odnaleźć wyposażenia grobowe, czyli fajansowe koraliki z siatek mumiowych oraz drewniane fragmenty skrzyń i trumien.
Pomimo wcześniejszych badań na terenie MMA 508 we wnętrzu odkryto sporo materiału archeologicznego. Natrafiono na fragmenty koszy plecionkowych, oraz drewnianych figurek m.in. pióra z przedstawienia Ptaha-Sokarisa-Ozyrysa.
W grobowcu MMA 508 odkryto fragmenty strzał i łuków oraz wapienny naos. Z całą pewnością jest on związany z ponownym wykorzystaniem grobowca w późniejszych czasach. Pierwotna rzeźba wykonana była z drewna i przedstawiała właściciela grobowca - Chetiego, ustawiona była w niszy kaplicy i znajdowała się naprzeciw wejścia do grobowca. Obecnie fragment tej rzeźby znajduje się w Museum of Art w Nowym Jorku.
Podczas oczyszczania korytarza grobowca MMA 511 odsłonięto posadzkę, zrobioną z piaskowych płyt. Jak się okazało w odległości 3 metrów od wejścia nagle została zmieniona szerokość korytarza, co pozostaje nadal niewyjaśnioną zagadką, bo jest to działanie niespotykane w innych założeniach z okresu Średniego Państwa z Tebach zachodnich.
Pozostałości dekoracji zachowały się w komorze grobowca MMA 517. Na ścianach pomieszczenia oraz sarkofagu wykutego w posadzce spisano listy ofiarne, składane dla pochowanego w tym miejscu Meru.
Zdecydowanie więcej elementów dekoracyjnych znaleziono w kompleksie MMA 508. Na ścianach długiego korytarza wejściowego ukazano m.in. sceny polowania oraz życia codziennego. Na końcu korytarza, w kaplicy w niewielkim stopniu zachowała się dekoracja malowana na tynku.
Fragmenty, które przetrwały pozwalają na odtworzenie motywów przedstawionych przynajmniej w części południowej pomieszczenia. Wśród nich znalazł się fragment sceny ukazującej pielgrzymkę do Abydos, przygotowywanie darów, procesję ofiarników oraz scenę wytopu miedzi. Przedstawienia nawiązują do stylistyki I Okresu Przejściowego, co wskazuje na powstanie tego grobowca we wczesnych fazach rządów Nebhepetre Mentuhotepa. Ostatnim miejscem tego założenia, w którym przetrwała dekoracja jest komora grobowa. W tym miejscu, podobnie jak w grobowcu Meru, namalowano dary złożone do grobu, którym towarzyszyła lista ofiar.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wrocławscy archeolodzy prowadzą prace dokumentacyjne zabytków, by sporządzić dokładny plan tej części nekropolii tebańskiej oraz konkretnych kompleksów, aby móc umiejscowić zabytki odkryte podczas prac powierzchniowych oraz wykopaliskowych. Badania dostarczyły materiału o strukturach wykutych w skałach, korytarzach i pomieszczeniach. W minionym sezonie dokumentacja architektoniczna MMA 511 i 517 pozwoliła na stworzenie trójwymiarowego modelu części dziedzińców, fasad i struktur wykutych w skałach.
Asasif, gdzie działają naukowcy z Wrocławia, to jedna z najstarszych części nekropoli tebańskiej, w obrębie której pochowani zostali najwyżsi urzędnicy w okresie Średniego Państwa (2055–1773 lat p.n.e.).
Zobacz więcej: Projekt Asasif: Misja archeologów z Wrocławia
W planach jest zorganizowanie dużej wystawy prezentującej egipskie odkrycia a na niej fotografie, zabytki oraz wydrukowana w technologii 3D oryginalnych rozmiarów komora grobowa. Będzie można wejść, dotknąć, powąchać zapachu kadzideł. Do pooglądania i podotykania, będą też figurki uszebti (wyobrażające sługi, które pracują za zmarłego w zaświatach). Wśród nich unikat - jedyna nieodlana z formy ale wykona ręcznie figurka, jak zgadują naukowcy - może być dziełem pożegnalnym córeczki zmarłego. Ekspozycja zagości w 2016 roku, gdy Wrocław będzie Europejską Stolicą Kultury. Na razie naukowcy szukają sponsorów na realizację swych wystawowo-edukacyjnych zamierzeń.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.facebook.com/projektasasif
![]() |
![]() |
![]() |
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.