Blokowali "drogę śmierci", teraz chcą zasypać ministerstwo

| Utworzono: 2015-01-07 14:41 | Zmodyfikowano: 2015-01-07 14:56
Blokowali "drogę śmierci", teraz chcą zasypać ministerstwo - fot. Michał Wyszowski (Radio Wrocław)
fot. Michał Wyszowski (Radio Wrocław)

W jedności siła - spotkanie samorządowców i przedstawicieli organizacji społecznych dotyczące przyszłości drogi krajowej numer 8. Powodem są rozpoczynające się właśnie konsultacje społeczne w sprawie programu budowy dróg krajowych na najbliższe dziesięć lat. Marcin Kożuchowski, który w grudniu zorganizował masową blokadę ósemki, chce zasypać ministerstwo wnioskami w tej sprawie (KLIKNIJ I ZOBACZ FORMULARZ). Na razie drogi w tym programie po prostu nie ma:

Konsultacje potrwają tylko do końca stycznia. Uczestniczyć mogą w nich nie tylko samorządy, ale także mieszkańcy.

Dla Marcina Kożuchowskiego walka o nową drogę to nie tylko obywatelski obowiązek, ale też swojego rodzaju hołd. W listopadzie na trasie, wracając z protestu, zginęła jego żona - Magdalena Małolepsza. Podczas blokady niosła transparent z hasłem „Zbyt wiele nas tu ginie”.

Kożuchowski, ale też mieszkańcy miejscowości, przez które przebiega "ósemka", domagają się poprawy bezpieczeństwa, a przede wszystkim budowy drogi ekspresowej z Wrocławia do granicy państwa. Joanna Borkowska z Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad mówi, że są takie plany. Jednak na razie nie ma pieniędzy na ich realizację.

Kłopot z planami - forsowanymi m.in. przez marszałka - jest taki, że na ich realizację nie ma pieniędzy. W podpisanym niedawno "Kontrakcie Terytorialnym", czyli spisie inwestycji do których dołoży Unia Europejska, znalazły się inwestycje w infrastrukturę drogową, ale nie ma tam mowy o drodze do Międzylesia. Jest budowa dróg S3 (Sulechów - Legnica, Legnica - Bolków) i S5 (Korzeńsko - Wrocław) oraz budowa obwodnicy Kłodzka.

Sama ósemka, w ciągu 70 lat polskiego panowania na tych terenach, przeszła pewne modernizacje. Są to obwodnice pięciu miejscowości. Wybudowane w okresie PRL-u obejścia pozwalają ominąć Kobierzyce, Jordanów, Niemczę, Ząbkowice Śląskie i Kłodzko. W kilku miejscach są też dodatkowe pasy, na których możliwe jest wyprzedzanie wlokących się na podjazdach ciężarówek. "Ósemka" jest poszerzona między Przerzeczynem i Szklarami, na odcinkach Bardo-Boguszyn, Boguszyn-Kłodzko oraz Duszniki-Lewin. (Leszek Mordarski)


Komentarze (10)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ja mam dosyć2015-03-24 14:55:49 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Dać palec, to upier...lą z całą ręką.
~Szczepan 2015-01-08 12:58:30 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Szanowni Państwo, Strategia rozwoju Województwa Dolnośląskiego Do 2020 (projekt ekspercki Wrocław, SIERPIEŃ 2012) mówi nam o następujących przedsięwzieciach : [ str. 66 ] Główne przedsięwzięcia : 1. Budowa dróg o znaczeniu ponadregionalnym w standardzie dróg ekspresowych: S-5 (Poznań–Wrocław–Boboszów), S-3 Nowa Sól–Legnica–Lubawka, A-18 (południowa jezdnia autostrady na odcinku Krzywa–Olszyna), S-8 (Wrocław/Magnice–Świdnica–Wałbrzych–Bolków). 2. Realizacja projektu Droga Sudecka oraz dokończenie budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia Dlatego musimy wysunąć rząania do naszych polityków o spełnienie obietnic sprzed niespełna 2,5 roku !!! W kierunku Boboszowa ma iść droga S5 ! (Bielany–Łany–Długołęka).
~Piotr2015-01-08 12:46:37 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Żeby było taniej i realniej trzeba powróćić do pierwotnego planu : w pierwszych wersjach sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce (na początku lat 90-tych) istniała wersja A-8 na odcinku AOW - Stare Bogaczowice (A-3). W późniejszych Programach A-8 zmieniła rangę na S-8, tak jak A-3 na S-3, oraz zniknął odcinek AOW - Stare Bogaczowice.
~Limciu2015-01-08 01:10:38 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Budowa drogi ekspresowej do Kudowy dodatkowo zniszczy znajdujące się przy niej uzdrowiska (które już dzisiaj mają tak zanieczyszczone powietrze że nie powinny być uzdrowiskami). Ponadto koszty budowy takiej drogi w tak trudnym terenie będą kilkakrotnie wyższe niż na równinie. Tam powinni jedynie postawić zakaz wjazdu pojazdów cięższych niż 15 ton. GDKiA powinna jak najszybciej wybudować S3 do Lubawki - w porozumieniu z Czechami, żeby dalej pociągnęli ją do Hradec Kralove (gdzie jest autostrada do Pragi). Niezrozumiałe są ciągłe zmiany koncepcji dotyczące tej drogi - tak jakby było wiele alternatywnych dróg z zachodniej Polski na południe. Taraz tiry jeżdżą górską drogą przez Harrachov i Szklarską Porębę oraz drugą przez uzdrowiska kotliny Kłodzkiej. Przez Lubawkę nie ma ruchu dla ciężkich pojazdów - zakazy poustawiali w Czechach.
~Oliwa2015-01-07 21:29:03 z adresu IP: (90.200.xxx.xxx)
A ludzie,ktorzy chodza na swoje dzialki niedaleko,to prawie sie o smierc prosza,...a zaraz przedszkole
~Oliwa2015-01-07 21:27:22 z adresu IP: (90.200.xxx.xxx)
I tak mozemy sobie popisac,na tej drodze zginelo dwoch moich przyjaciol.Odkad pamietam,zawsze tam byl ruch,to zawsze byl tam problem z przechodzeniem z chodnika na chodnik,wystarcza tylko swiatla na przycisk
~dk82015-01-07 17:35:28 z adresu IP: (62.141.xxx.xxx)
Żeby tak choć takie pobocze jak w Kobierzycach było... Marzenie
~xx22015-01-07 16:43:28 z adresu IP: (194.11.xxx.xxx)
Teraz albo nigdy! Niech chociaz pobocze zrobia!
~Andrzej2015-01-07 16:16:12 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Przy okazji remontu drogi jednak zabrakło pieniędzy na poszerzenie drogi o dodatkowy pas do podjazdu na odcinku Polanica-Zdrój - Szczytna. Dlatego powinniśmy nie akceptować gadania w postaci, że nie ma pieniędzy, nie możemy też pół środków akceptować. Niech zrobią porządną drogę, założą bramki myta, to im się w opcji "raz,dwa,trzy" inwestycja zwróci. Z tej drogi korzystają tysiące ciężarówek dziennie.
~Kierowca2015-01-07 16:15:02 z adresu IP: (95.40.xxx.xxx)
Mam nadzieje ze najpierw powstanie S8 do Kłodzka a później będzie budowana S8 do Boboszowa. Bo po wybudowaniu S3 do Lubawki DK 8 Kłodzko Kudowa już nie będzie tak obciążona. Zresztą ciężko sobie wyobrazić którędy i za jak wielkie pieniądze trzeba by wybudować ekspresówkę na tym odcinku.