Mieszkańcy: To jest upadek Andrzejówki! (POSŁUCHAJ)

Michał Wyszowski, wsp. Alicja Mikłaszewicz | Utworzono: 2014-07-10 07:55 | Zmodyfikowano: 2014-07-10 07:56
Mieszkańcy: To jest upadek Andrzejówki! (POSŁUCHAJ) - Transport kruszywa ulicami Wałbrzycha. Czasem kończy się w taki sposób (Zdjęcia uzyczone)
Transport kruszywa ulicami Wałbrzycha. Czasem kończy się w taki sposób (Zdjęcia uzyczone)

Działająca tam kopalnia melafiru złożyła wniosek o przedłużenie koncesji na kolejne trzydzieści lat. Mieszkańcy przekonują, że dla popularnej w całym kraju "Andrzejówki" oznacza to prawdziwy koniec. Burmistrz Mieroszowa Andrzej Laszkiewicz mówi, że spółka może się rozwijać bo pozwala jej na to plan zagospodarowania przestrzennego.

Posłuchaj relacji Radia Wrocław:



Przeciwnikami inwestycji są także mieszkańcy wałbrzyskiego Podgórza. Przez dzielnicę codziennie przejeżdżają setki ciężarówek z kamieniem niszcząc drogi i budynki.

Wóz satelitarny Radia Wrocław odwiedził Rybnicę Leśną:





Kopalnia surowców skalnych znajduje się  niecały kilometr od bardzo popularnego schroniska turystycznego „Andrzejówka”. Eksploatacja  melafiru prowadzona jest odkrywkowo z użyciem materiałów wybuchowych, systemem ścianowym, stokowo.

Przeciwnikami wydania nowej koncesji są mieszkańcy, ale także niektórzy wałbrzyscy radni. Jak uzasadniają transport  kamienia  przez miasto niszczy  drogi i zanieczyszcza spalinami powietrze. Trasa przewozu melafiru,  na bocznicę towarową przy dworcu Wałbrzych Główny, prowadzi ulicami: Wałbrzyską, Niepodległości i Tunelową. Protestujący  boją się, że wraz z poszerzeniem wydobycia, ciężarówki będą jeździły także w nocy. Dodają, że kierowcy wypełnionych kruszywem samochodów często łamią przepisy ruchu drogowego, głównie jeżdżąc zbyt szybko.

Ale to nie koniec. Przeciwko kamieniołomom są ekolodzy. Według nich wydobycie melafiru prowadzi do degradacji środowiska. Do tego dochodzi hałas. W kopalni  pracują  kruszarki szczękowe, przesiewacze, przenośniki taśmowe, maszyny i urządzenia do prowadzenia prac wydobywczych w wyrobisku czy  ładowarki hydrauliczne.

W połowie ubiegłej dekady inna niż KSS Bartnica spółka walczyła o nowy kamieniołom, który według specjalistów mógł doprowadzić do likwidacji góry Klin i nieodwracalnych zniszczeń unikatowej przyrody Gór Suchych. Wtedy inwestycję zablokowały organizację ekologiczne. Temat jednak wraca, złoże jest na tyle duże, że firmy wciąż walczą o rozpoczęcie eksploatacji.

Z melafiru powstaje wysokiej jakości tłuczeń m. in pod podkłady kolejowe. Mogą się po nim poruszać pociągi przekraczające prędkość 160 km/h.


Komentarze (29)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~ Duże Jeziora Wałbrzyskie2015-03-19 10:48:11 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Specyficzna społeczność.Zamykać wszystko i na żebry.Może by tak parę tam między górami postawić zalać to całe dziadostwo.Nad Duże Jeziora Wałbrzyskie tłumy będą waliły z Wrocławia,z Legnicy ,z Czech... a Wy dupy będzie im podcierać .Tak z tą demokracją już jest bo w każdej populacji niestety więcej głupców niż mędrców.Świetlana przyszłość-jeszcze trochę a na zakupy w marketach nie będzie Was stać a Rybniczanie Leśni łopatami zimą drogę do Wałbrzycha będę przecierać i na ptaszki pozierać.
~mgr inż. ekoterrorystka2014-07-22 20:00:33 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
~~DmX - a ilu dokładnie osobOM kopalnia daje pracę? Ile zarabiają? Faktycznie warto? DmX sam jesteś bałwan pisząc osobĄ. Czas powtórzyć podstawówkę, albo ją skończyć.
~Mało wiecie a piszecie2014-08-06 00:14:07 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Pokłony biję przed mgr inż. ekoterrorystką, bo tytułów ma co niemiara a i na ortografi się zna. Ja pewnie brany jestem za "gimbusa", gdyż wykształceniem się nie pochwaliłem. Każdy ma swoje racje . Co do wody pitnej- ja akurat tym bym się nie martwił, a ekoterrorystka powinna wiedzieć dlaczego (google- POŚ dla Wałbrzycha).
~DmX2014-07-21 13:29:47 z adresu IP: (94.42.xxx.xxx)
Zakład daje prace wielu osobą a a organizacje ekologiczne to dla mnie śmieci czekają tylko na odpowiednią kopertę i sprawa ucicha. Żyjemy w chorym kraju ktoś próbuje zrobić coś pożytecznego dla ludzi to zawsze kończy się protestami jakiś bałwanów...
~"Waldek"2014-07-21 12:08:16 z adresu IP: (78.147.xxx.xxx)
słuchając wypowiedzi mieszkańca-"jeżdżą stadami co cztery pięć minut od szóstej do osiemnastej ...(mając 12-cie ciężarówek)" Nosz Qrwa,to z jaką prędkością jeżdżą i gdzie ten kamień wożą że częstotliwość kursów jest taka duża, na "Zieleniak"?Mieszkając przy Armii Krajowej,Chrobrego,Wrocławskiej czy Andersa nie ma tez błogiej ciszy bo jedna główna droga przez miasto (poza Andersa) i jeszcze na sporym odcinku z jednej strony kamienic ulica a z drugiej trakcja kolejowa...Za 35 lat zrobią sobie muzeum kopalni melafiru i też będzie atrakcja turystyczna...
~"Waldek"2014-07-21 11:45:16 z adresu IP: (78.147.xxx.xxx)
Nie niszczyli by może dróg miejskich Wałbrzycha gdyby transport odbywał by się drogą kolejową od podgórza... a że hałas... zrobili by porządnie drogi i obwodnice jak to potrafią zrobić do super marketów to by było ciszej.A miejsca pracy? Ciekawe dla ilu z zatrudnionych górników znajdzie się równie dobrze płatny etat przewodników czy personelu uzdrowisk? Albo narzekają na brak pracy albo jest za uciążliwa...trzeba było tak walczyć by marketów w których się najniższą krajową zarabia i galerii gdzie na pół etatu najlepiej uczniów i studentów by zatrudniali nie budowali,ale nie bo miejsca pracy... A potem kopią węgiel po lasach w "biedaszybach" bo komuś rozwój przemysłowy przeszkadza. Czego nie byli tacy mądrzy jak kopalnie w Wałbrzychu funkcjonowały? Bo co,z dala od ich leśnych zadupi...dobrze było być górnikiem zarabiać kupę kasy i truć Wałbrzych a mieszkać jak jakiś "Rumcajs z Hanką" pod lasem w ciszy i spokoju. Czasy się zmieniły i teraz w lesie jest coś do wykopania bo w mieście już nie można,więc niech kopią następne 30-ci lat dzięki temu będą mieli chociaż co niektórzy co do garnka włożyć i za co dzieci ubrać i wykształcić a nie latać po MOPS-ach po zasiłki i wsparcie.
~jan2015-03-19 16:50:03 z adresu IP: (83.5.xxx.xxx)
Głupoty piszesz ! Zaorać kopalnię !!!
~tadek 2015-03-19 12:36:35 z adresu IP: (188.164.xxx.xxx)
Racjonalne podejście ,masz racje!
~wiesio2014-07-12 22:26:09 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
To jakaś nowa nagonka na ludzi ,kopalnia daje pracę ,zatrudnienie i pieniądze nie tylko dla ludzi którzy tam pracują ale dla całej naszej małej okolicy ijakaś flądra pisze że miliony razy przejechała ciężarówka ,a co mają wozić urobek osobówką ,to jest właśnie polaska i polaczki wszędzie lepiej ale u nas syf ,myśle że w muzgu tych niedorozwojów co piszą bzdety tyle w temacie
~polo2014-07-21 11:46:07 z adresu IP: (95.48.xxx.xxx)
Dla wiesia już za późno na naukę...
~serafin2014-07-14 16:24:04 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Ty wiesio !! sam nie masz mózgu prostaku nie wykształcony. Ucz sie ortografi. Na naukę nigdy nie jest za późno.
~Beata862014-07-11 16:33:44 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Mieszkam akurat na podgorzu i czuje codziennie miliony razy jak mi sie całe mieszkanie trzęsie obniżają mi sie meble okna sa nieszczelne do tego dziury w drodze co nasilają cała te eskapady z góry na dół nie mówiąc o oknach które po dwóch dniach sa zakuzone niech nie wypowiada sie ten co jest dobre jak nie ma z tym styczności! Ja podgorzanka mam juz dosyc
~"Waldek"2014-07-21 12:17:22 z adresu IP: (78.147.xxx.xxx)
Osobiście hałas i wady kamienic przeszkadzały mi do tego stopnia że dało się mimo ich istnienia odespać nocne zmiany w ciągu dnia. Gorzej było ze spaniem w nocy kiedy nachlani i naćpani mieszkańcy rozrabiali mi pod oknem,pomijając fakt że mieszkanie obrobili mi dwa razy ale oczywiście nikt nic nie widział i nie dzwonił do służb które się tym zajmują-bo kto na własne dzieci i kolegów będzie dzwonił na policję? A poszli by się w kopalni pyłu nawdychać aż do pylicy to by nie musieli kresek wciągać...i przede wszystkim nie mieli by czasu i siły na głupoty jak pewno też jakaś część prowincjonalnych mieszkańców sąsiadujących z kopalnią.
~Dżizas2014-07-11 08:06:08 z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
Przecież firma eksploatująca złoże w Rybnicy Leśnej mogłaby wybudować taśmociąg i stację załadunkową w Unisławie Śląskim na nieużywanej linii kolejowej Boguszów-Mezimesti. Tak zrobiono między kamieniołomem w Świerkach a stacją kolejową w Bartnicy. Ale generalnie kopalnia powinna zostać zamknięta, bo niszczenie tak pięknej okolicy jest skandaliczne i życzę mieszkańcom, żeby nie wygasła ich determinacja w zmianie skorumpowanych władz Mieroszowa. Powodzenia!
~Pawel2014-07-10 20:13:01 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
~Mało wiecie manipuluje albo nie umie czytać ze zrozumieniem. Jakie zmyślone historie? Nikt nie twierdzi, że na Klinie będzie wydobywać ta sama spółka co na Bukowcu. Chodzi o to, że Murillo stara się o koncesję na Klinie po raz drugi, przy pierwszej próbie występowała pod nazwą Agar, zmieniła nazwę gdy w sądzie kończyła się już sprawa o łapownictwo i zaczęła starania od nowa (przy czym nawet numery KRS i NIP pozostały te same) pod nową nazwą. W przypadku obu firm występują natomiast spore podobieństwa jeśli chodzi o lekceważenie problemu transportu urobku i wpływu na środowisko. Pozostała część tekstu o tym jak firma Bartnica/BAG się stara, bo zrobiła remont kawałka drogi i parę innych drobiazgów jest raczej dość żałosna. Uciążliwość dla mieszkańców Rybnicy i Wałbrzycha, dewastacja drogi krajowej 35 (a w następstwie samochodów wałbrzyszan), zniszczenie jednego z najpiękniejszych zakątków tutejszych gór i w zamian remont kawałka drogi, mycie samochodów i wymiana kilku okien. Jakie rzesze podwykonawców?
~Mało wiecie a piszecie2014-07-10 19:29:15 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Ludzie, którzy się na ten temat wypowiadają tak naprawdę nie powinni w ogóle zabierać głosu. Wszystko co mówią i piszą to stek bzdur. Zmyślone historie jakoby firma obecnie wydobywająca była tą sama spółką, która chciała uzyskać pozwolenie na wydobycie z drugiej strony góry to już komedia. Wszyscy widzą tylko degradacje tego terenu przez kopalnie ale nikt nie wspomina o tym co KSS zrobił dla gminy i Rybnicy leśnej a także dla Wałbrzycha. Zacznijmy od początku czyli remontu drogi gminnej od samego schroniska Andrzejówka aż do drogi krajowej nr 35 w całości sfinansowany przez spółkę KSS. Z myślą o zminimalizowaniu hałasu które powodują ciężarówki kopalnia pokryła koszt wymiany okien i drzwi w domach na terenie Rybnicy leśnej (oczywiście nie we wszystkich), Została również zrekultywowana i zalesiona hałda przy kopalni a tak ze stworzono pas zieleni oddzielający ulice od kopalni przeniesiono wagę samochodową na teren zakładu wybudowano specjalną myjkę dla ciężarówek by nie brudziły drogi. Pomijam fakt ze kopalnia w zimę zajmuje się utrzymaniem drogi. Jeśli chodzi o Wałbrzych to wyremontowano ul. Tunelową a także zamontowano tam sygnalizacje świetlną. Można by wymienić jeszcze wiele podobnych spraw. Najwięcej do powiedzenia mają ludzie którzy kupili za bezcen działki w Rybnicy postawili tam domy i nagle sobie uświadomili ze w ich sąsiedztwie jest Kamieniołom może trzeba było pomyśleć dla czego działka była taka tania. Kopalnia daje ludziom prace i to nie tylko zatrudnionym w KSS ale całej rzeszy podwykonawców a materiał tam produkowany nie wyjeżdża poza granice Polski. Kruszywa służą do budowy naszych dróg i rewitalizacji linii kolejowych. Jeśli będziemy za wszelką cenę hamować takie inwestycje to nie długo nawet wodę do picia trzeba będzie importować z za granicy. Pozdrawiam
~mgr inż. ekoterrorystka 2014-07-11 11:00:21 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Przede wszystkim, to co do tej pory zrobiła dla mieszkańców KSS Bartnica to jej obowiązek. I wiele jeszcze ma do zrobienia. ~Mało wiecie~ mam nadzieję, że zapoznałeś się z OOŚ (Ocena Oddziaływania na Środowisko) i zasadami rekultywacji terenów zdegradowanych przez górnictwo odkrywkowe. Hałdzie jest łatwo przywrócić właściwości biologiczne, a co zrobicie z brakiem góry? Z tych gór rozpoczynają bieg liczne potoki i strumyki. Jak je zniszczycie, to faktycznie wodę do picia będziemy (mieszkańcy gminy Mieroszów) importować z Czech. Do tego dołożyć trzeba zasadę zrównoważonego rozwoju, która wyklucza bezwzględność zysków ekonomicznych. ~Mało wiecie - MAŁO WIECIE. Macie wąskie pasmo myślenia, jednotorowe i bezwzględne. I mało istotne jest kto w tej sprawie protestuje, czy to ekoterroryści, czy właściciele działek, czy mieszkańcy Wałbrzycha. Ważne jest to, że działalność KSS Bartnica wprowadza w środowisku NIEODWRACALNE zmiany, których niestety nie da się cofnąć lub zastąpić. Nie można przywrócić pasmu górskiemu góry, której zlikwidowanie powoduje ogromne zmiany w ekosystemie. A Wy mówicie, że "przecież odśnieżamy drogę w zimie i polaliśmy trochę asfaltu". Śmieszne argumenty. Żyjemy w kraju, w którym rządzą układy, powiązania i korupcja. Ktoś, kto wydał, bądź wyda pozwolenie na eksploatacje w tak cennym przyrodniczo obszarze, powinien zostać poddany uwadze NIK, CBA i nawet strażnikom klauzuli sumienia. P.S. Polecam artykuł w Kurierze Mieroszowskim "Kontrowersje wokół mecenasa roku ziemi mieroszowskiej". mgr inż. ochrony środowiska ze specjalizacją rekultywacji terenów zdegradowanych
~Robert2014-07-11 10:13:57 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
To ze firma remontuje co sama zniszczyła to jej zasrany obowiązek a nie wdzięczność dla niej. Melafir to rodzaj bazaltu który można wydobywać w innych miejscach w kraju.
~Mało wiecie a piszecie2014-07-10 20:32:55 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
No, kochany. Ale nie wszystkie te inwestycje są psim obowiązkiem. Masz rację zamknijmy kamieniołom, tak jak kiedyś kopalnie, pozbawmy ludzi pracy (a jest ich około 50-60, tak jak pisałem nie tylko z samej kopalni). Powiesz, że to mało, że przecież na strefie zatrudniają setki osób, tak masz rację pozbawmy te kilkadziesiąt osób i ich rodziny źródła utrzymania. Inwestycje kamieniołomu może nie są tak spektakularne jakbyś tego oczekiwał, ale KOCHANY przecież za czasów kiedy kamieniołom był państwowy nie było żadnych inwestycji. Wydobycie nie przesuwa się także w stronę Andrzejówki jak wiele osób sugeruje, tylko w stronę Unisławia. Ja obawiałbym się raczej zakusów czeskich spółek, które w najbliższym czasie mają rozpocząć wydobycie z drugiej strony zamkniętej już kopalni w Świerkach. Melafir, fakt nie jest rzadkim surowcem dlatego może dziwić fakt, że w zeszłym roku sprzedano z tej właśnie kopalni około miliona ton tego nie super-rzadkiego surowca. Spółka posiada jeszcze kilka kopalni nie tylko w Polsce i one także produkują surowiec w podobnych ilościach. Chcesz coś dodać dodawaj, ale dla mnie ewidentnie na każdym portalu wypowiadają się osoby, które nie wiedzą i nie chcą wiedzieć co mówią, nie znają konkretów, opierają się na własnych domysłach, pogłoskach i swoim widzimisię. Zamknijmy wszystko, aby żyło się lepiej... za najniższą średnią krajową.
~Coś wiemy i piszemy2014-07-10 19:48:29 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
No, kochany. Remont drogi, budowa myjki, wymiana okien itd. to tylko działania ograniczające uciążliwość działalności kamieniołomu. I żadna to łaska. Rekultywacja hałdy to psi obowiązek podmiotu, który tę hałdę stworzył. A teraz podaj konkretnie - ile ludzi mieszkających w Rybnicy i okolicznych miejscowościach zatrudnia kamieniołom? A co do surowca - melafir nie jest jakimś super-rzadkim surowcem w Sudetach. Niech spółka poszuka i postara się o udokumentowanie złóż w mniej konfliktowym miejscu. Da się to zrobić.
~jaskier2014-07-10 15:38:50 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
jedni ten świat próbują ratować drudzy go niszczą dają pracę ale to tylko na jakiś czas a później dziura i zyskami które gdzieś się rozpłyną a dziura zostanie i zapewne będą śmieci pchać chciałbym żeby dorożki wróciły
~Pawel2014-07-10 13:53:10 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Warto zauważyć, że wypowiedź burmistrza jest kuriozalna. On stara się dystansować od sprawy, udając, że taki jest plan zagospodarowania i co on tam może zrobić. To gmina uchwaliła plan zagospodarowania przy wyraźnych sprzeciwach mieszkańców w następujących okolicznościach (cytat za portalem Góry Suche): "W swojej wypowiedzi Rubacha m.in. podjął problem konfliktów społecznych i brak przejrzystości prowadzenia sprawy od 2001 roku przez spółkę Agar. W trakcie swojego wystąpienia pozwany wyjaśnił, że źródłem konfliktów społecznych i braku akceptacji środowiskowej dla planowanej inwestycji, są nie tylko czynniki środowiskowe, czy zdrowotne, ale także przebieg samego procesu inwestycyjnego. Wypowiedź nawiązywała wprost do treści prawomocnego orzeczenia Sądu Okręgowego w Świdnicy z dnia 30 marca 2010 na mocy którego 3 byłych członków Zarządu gminy Mieroszów oraz jeden z pracowników spółki Agar zostało skazanych za łapownictwo. Wówczas to Zarząd Gminy Mieroszów przegłosował sprzedaż gruntów dla niedawno powstałej firmy na cele rekreacyjne. Niebawem, bo w 2004 r., przy burzliwych protestach społecznych, Rada Gminy Mieroszów zmieniła plan zagospodarowania przestrzennego z ukierunkowaniem na wydobycie melafiru."
~boa-6662014-07-10 13:02:37 z adresu IP: (83.29.xxx.xxx)
@Jarek. Podaj doktorkowi stoperan, będzie mu potrzebny. A Wy ludzie nie denerwujcie się, już niedługo to potrwa, wytrzymajcie. Robimy referendum w terminie wyborów i pogoni się w cholerę i skutecznie tę mafię mobrukowo-platfusową, dewastującą NASZE dziedzictwo przyrody. Szykujcie się pod koniec sierpnia do pracy, a na razie obserwujcie swoich radnych, wybranych w "demokratycznych" wyborach.
~pawel2014-07-10 11:19:05 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ta sprawa to niezły skandal. Już raz odmówiono im koncesji na górze Klin, a oni zmienili nazwę spółki i wystąpili o koncesję od nowa. Na dodatek w grę wchodziła korupcja (wyrok sądowy + przegrana przez spółkę sprawa o zniesławienie). Dlaczego się jeszcze z nimi w ogóle rozmawia? Totalna dewastacja terenów wokół Andrzejówki będzie kosztowała gminę Mieroszów i Wałbrzych więcej niż ewentualne zyski z kopalń. Jak donosił Kurier Mieroszowski, dochody z kopalni wystarczają gminie Mieroszów na jakieś 4-5 pensji urzędników... No i w końcu jak można mówić o jakiejś koncesji jeśli nie ma nawet próby rozwiązania problemu z transportem. Sytuacja, w której co minutę po ulicach dużego miasta przejeżdża kilkunastotonowa ciężarówka dewastując potwornie jezdnię i stanowiąc zagrożenie dla mieszkańców jest totalnym absurdem. Jak można na coś takiego pozwolić?
~jarek2014-07-10 10:12:46 z adresu IP: (213.158.xxx.xxx)
Ja proponuje na calym obszarze powiatu walbrzyskiego wprowadzic obszar 90`. Nie robic nic nie budowac nie rozbudowywac nie remontowac - pozostawic jako skansen lat 90. Taki syf i klimat jaki tam panuje jest jedyny w swoim rodzaju. A wracajac do tematu kamienolom, ktory daje zatrudnienie w tym zdegradowanym gospodarczo obszarze powinen sie rozbudowywac zeby utrzymac miejsca pracy i otwierac nowe. Przeciez na potrzeby tego przedsiebiortwa pracuja jeszcze podwykonawcy zatrudniajacy kierowcow, operatorow maszyn itp.Na miejcu zarzadcy kamieniolomu udostepnil bym jeszcze po nim (TERENIE WYROBISKA) trase turystyczna, ktora pokazala by budowe gor, skal itp. No i by bylo wspaniale miejsce na fotoplenery industrialne.
~rułom2014-07-10 16:11:57 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Obszar jest zdegradowany gospodarczo, wiec nie ma powodu, żeby degradować jeszcze jego przyrodę. Która zresztą jest teraz obszaru największym majątkiem. Łom (Łomy) i niekończące się kwasy w tym temacie odstraszają inwestorów, którzy dawno zatrudniliby większą ilość pracowników w bizie turystycznym. Gmina Mieroszów promując wydobycie kosztem (i tak nieuniknionego) rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych, uzdrowiskowych podcina gałąź na której siedzą wszyscy mieszkańcy. I sporo ludzi z zewnątrz.
~Wagon2014-07-10 13:23:22 z adresu IP: (31.61.xxx.xxx)
Najlepiej by było jakby zamknęli kopalnię i postawili tam biedronkę
~kierowca nie tira2014-07-10 09:05:22 z adresu IP: (87.204.xxx.xxx)
hmm,wlascicielem jest niemiecka firma ktora i tak kamien zabiera za granica kraju, nie placi podatkow a pracownicy ktorzy tam pracuja zarabiaja grosze (najniższa krajowa) kamien i tak idzie na podklady w europie a nie w plosce,u nas fimry sa zmuszone do kupowania jak najtanszego materialu pod drogi oraz pod trasy kolejowe :)
~kierowca tira bez upraw2014-09-30 11:47:30 z adresu IP: (188.164.xxx.xxx)
masz rację, masz rację i to świętommm