Jedna wspólnota zablokuje osiedle?

| Utworzono: 2014-04-03 17:09 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
Jedna wspólnota zablokuje osiedle? - fot. Martyna Czerwińska
fot. Martyna Czerwińska

Jedna ze Wspólnot Mieszkaniowych chce ogrodzić i zamknąć dla postronnych osób niemal całą ulicę Jabłeczną we Wrocławiu, która stanowi ważny ciąg komunikacyjny na osiedlu.

Ma do tego prawo, bo chociaż trasa jest ogólnodostępna to grunt jest jej własnością i mieszkańcy ponoszą z tego tytułu ogromne koszty. Opłata od wieczystej dzierżawy to ok. 170 tys. rocznie. To więcej niż kosztuje roczne utrzymanie całej wspólnoty.

Do tego dochodzą koszty ubezpieczenia, bo jeśli na drodze komukolwiek cokolwiek się stanie to odpowiedzialność ponosi właściciel - w tym przypadku mieszkaniec. Kolejne wydatki to sprzątanie i naprawa drogi.

- Te koszty zaczynają nas przerastać. Właściciele większych mieszkań płacą rocznie nawet 800 zł za utrzymanie drogi. Ci, którzy mają 40-50 metrów kwadratowych płacą ok 500 zł. A nic z tego nie mają, bo  problem jest nawet z zaparkowaniem samochodu na własnym terenie - mówi Andrzej Radzik ze Wspólnoty Jabłeczna.

Aby pozbyć się kosztów Wspólnota chciała przekazać drogę miastu. Za darmo. - Urzędnicy postawili jednak warunki nie do spełnienia - dodaje Radzik:



To nie wszystko. Do drogi przylega po lewej stronie  chodnik, który należy do innej wspólnoty. Miasto uważa, że to jego integralna część i bez niego nie przejmie drogi. Mieszkańcy nie są jednak w stanie zmusić nikogo do przekazanie gruntu. - Nie mamy takiej mocy sprawczej, a miasto nie chce szukać innego rozwiązania. Jesteśmy ignorowani, nikt się nie chce z nami spotkać. A za chwilę Gaj zostanie sparaliżowany - mówią.

A droga aż się prosi o przyłączanie do miejskiej sieci - sąsiaduje z Orzechową i Borowską. Z tą drugą jest nawet połączona sygnalizacją świetlną. Jeśli Jabłeczna zostanie mimo to zamknięta część mieszkańców straci dojazd do własnych budynków. Stracą też kierowcy, którzy wyjeżdżają nią z osiedla.

Alternatywą jest ul. Świeradowska, ale tam już teraz tworzą się w godzinach szczytu korki. Ponadto Jabłeczna to dojazd do kościoła pod wezwaniem Św. Franciszka z Asyżu, Szkoły Podstawowej nr 90 i Gimnazjum 25. Na ulicy znajdują się sklepy, poczta i bank. Wizja ogrodzenia terenu wydaje się jednak bardzo realna.

Gotowa jest już uchwała Wspólnoty, która obliguje zarząd do rozpoczęcia procedury ogradzania terenu. Do jej przegłosowania brakuje jeszcze kilku głosów, ale sprawa zostanie zamknięta w najbliższych dniach. Wynajęty prawnik już analizuje wszystkie dokumenty. Do zablokowania ruchu nie jest nawet potrzebna zgoda urzędników. Teren jest prywatny. Mieszkańcy podkreślają, że nie robią tego z przyjemnością, ale jedynie zamknięcie trasy jest w stanie ograniczyć ich wydatki:



Posłuchaj Akcji Reakcji:


Komentarze (28)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Sąsiad2024-12-13 14:22:11 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
Było pazernie nie rzucać się na teren bo mi dają,a teraz płacz.Sami sobie jesteście winni,droga nie jest wasza tylko parkingi.
~uhh2014-04-22 11:01:31 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
już całkiem kogoś pojebało ... oddajcie tą ulice miastu i tyle
~Zgoda2014-04-16 08:22:16 z adresu IP: (195.212.xxx.xxx)
Zgadzam się z mieszkańcami. Drogę należy zamknąć, zlikwidować światła i lewoskręt na ul. Borowskiej (wjazd na drogę już wówczas niepubliczną) i od strony ul. Orzechowej "przypomnieć" że jest to "wyjazdz posesji".
~użytkownik2014-04-15 13:51:16 z adresu IP: (83.18.xxx.xxx)
Macie rację! walczcie o swoje. Jak zamkniecie drogę to zróbcie na niej tor dla wrotkarzy, rowerzystów i innych szaleńców (deskarzy) i jeszcze na tym zarabiajcie na podatki. Możecie też w przyszłym rozdaniu wystąpić o środki na ten cel z budżetu obywatelskiego. Życzę powodzenia.
~nicky minaj2014-04-07 19:51:19 z adresu IP: (46.174.xxx.xxx)
MA SA KRA ! Ratujcie Gaj, bo wesoło nie będzie.
~Tunczyk2014-04-05 16:09:40 z adresu IP: (195.254.xxx.xxx)
bramki to za duży koszt. Proponuję wprowadzić system Viatol.
~prawda2014-04-05 11:41:25 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Kolejny pomysł putina
~Wyszymir2014-04-04 21:44:09 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
A po co zamykać ? Nie lepiej postawić bramki jak na autostradzie i pobierać opłaty ? 10 zł za przejazd i tyle. Jak reszta osiedla chce jeździć tą drogą to niech płaci np. miesięczny abonament. Zamknięcie przecież wcale nie obniży kosztów.
~Łukasz Bock2014-04-04 20:54:23 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Jaką ulicę chcemy zamknąć? z tego co w zeszłym roku widziałem na planach geodezyjnych to to nie jest ulica Jabłeczna tylko poprostu Jabłeczna :) ul. Jabłeczna jest chyba tuż pod blokiem .... :)
~mieszkanka12342014-04-04 07:44:32 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
Patrzycie wszyscy przez całkiem.inny pryzmat na ta cała sytuacje niz my- "właściciele" drogi. Spór trwa od lat między Nami a Urzędem Miasta. Wszyscy Urzędnicy mają Nas gdzieś! A jak to już zostało powiedziane chcemy pozbyć się tej cholernej drogi, bo przysparza Nam ona dodatkowe koszty! Jak wiadomo, żyjemy w kraju w którym wystarczy medialnie wprowadzić gwar i nagle coś zaczyna się dziać. Nikt o tym nie mówił wcześniej jakoś, a wielu ludzi wiedziało o sytuacji także spoza ul. Jabłecznej. Zainteresowanie znacznie wzrosło, przez jeden mały wywiad z lokalnym radiem. Co by było gdybyśmy nagłośnili sprawę np. Przez tvp? Osądzacie Nas na "dzień dobry" : 1. Nie znając sprawy. 2. Nie stawiając się na naszym miejscu. 3. Nie rozumiejąc pewnej zagrywki- jaka było nagłośnienie sprawy. Zastanówcie się, czy aby napewno zrozumieliście artykuł. My drogę miastu chcemy dac jako darowizne! Co za tym idzie- wszystko zostaje tak jak jest i wszyscy droga się cieszą tak jak się cieszyli. Dla Nas to nie jest przyjemnosc odgradzać się szlabanami. Zabierajac Wam drogę przejazdowa, miejsca parkingowe, łączność z instytucjami państwowymi. NIE! Nie chcemy tego, ale chcemy walczyć o Nasze ciezko zarabiane pieniądze, które co roku dajemy przede wszystkim na drogę. Zamknięcie drogi to w jakiś sposób akt desperacji, po latach walki z miastem. To tak jak strajk i głodówka. Dajcie szansę na to, by sprawa rozwiązała się należycie! I zwróćcie uwagę też na Nas - szaraków a nie urzędników, którzy rok w rok oddają swoją krwawice. Tyle mam do powiedzenia w tej sprawie. Sami czekamy na dalszy rozwój wydarzeń.
~mieszkaniec Jablecznej2014-04-03 23:08:01 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
Dziwie sie ze ta sprawa wyplynela dopiero teraz, a trwa to juz tyle lat !!! Asfalt przy tel ulicy zostal wylany wiele lat wstecz, nie zgodnie z prawem i wtedy nikt sie nad tym nie zastanawial. Powinnismy zamknac droge az ktos wkoncu w Urzedzie sie tego dotknie. A w sobote ? Gril i browarek, wkoncu to moj teren. Teren prywatny !
~matematycy2014-04-03 22:47:03 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
Jakbyscie umieli czytać to te 170 tys SA tym. 1% !!
~Bracia i Sisotry2014-04-03 22:07:09 z adresu IP: (89.77.xxx.xxx)
Bracia i Siostry taka prosta sprawa wydawałoby się a porozumienia brak, każdy ma swoje racje, głosy a ja dziś dowiaduję się o problemie z Radia. Dlaczego nie zorganizujemy spotkania, na które zaprosilibyśmy przedstawicieli miasta by razem spróbować rozwiązać ten problem. Czy nasze codzienne relacje, życie we wspólnocie sąsiedzkiej mają ograniczać podatki? Dlaczego w tym wszystkim w czasie jaki obecnie mamy spróbować znaleźć rozwiązanie w tej sprawie. Dobrze, że media nagłaśniają ten temat, dobrze, że pojawiają się głosy o wysokich opłatach związanych z utrzymaniem tej drogi, w naszym mieście jest wiele absurdów, ale drogą do rozwiązania tych problemów powinien być dialog opierający się na szacunku. Tego Wam życzę :)
~lojalny2014-04-03 21:58:21 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Do kolegi "sdfs" masz rację. Popieram Cię i namawiam do urządzania grili i pikników na "TEJ ULICY".
~lojalny2014-04-03 21:50:48 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Sprawa jest prosta. Niech WM Orzechowa 22-36 otworzy przejazd pod blokiem dla służb ratunkowych i komunalnych a WM Jabłeczna 15-21 i WM 23-25 domaga się od miasta drogi dojazdowej od ul. Świeradowskiej, która na planie miasta jest a w rzeczywitstości jej na gruncie nie ma.
~lojalny2014-04-03 21:42:09 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Do kolegi zorro-hej. Sprawa porządku należy do WM, jeśli jesteś jej członkiem to miej pretensje do "Wielebnego Zarządu". Czy ty dorosłeś do tego, żeby mówić o utrzymaniu porządku bo myślę, że za ciebie mamusia całe życie sprzątała.
~lojalny2014-04-03 21:24:55 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Do Pani Mieszkanki z ul. Jabłecznej: niech się Pani zastanowi co chce powiedzieć a później niech Pani dyskutuje na ten temat, bo pisze Pani bzdety.Pani chyba przychodzi z za światów, wtedy nie było podatków bo pilnował tego " Robin Hood". Poza miastem jeszcze więksi wilkowie są, tylko Pani o tym nie wie. Pozdrawiam?
~saaab^2014-04-03 20:37:35 z adresu IP: (46.174.xxx.xxx)
Działka jest warta 17 mln, a nie 170 tys.więc 1% podatku to 176 tys. rocznie! A w 2007 podwyższono opłaty, a nie przekazano drogę. Droga należy do wspólnoty od kilkudziesięciu lat. Pozdrawiam
~Bachus2014-04-03 19:53:30 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
@sdfs - Jutro o 16 zaczynamy piknik? Na łączniku z Działkową - będzie nas widać z Borowskiej jak na dłoni i blokując jedną z wyłącznie dwóch wyjazdówek z Działkowej... Sam rozumiesz.
~zorro-hey 2014-04-03 19:51:16 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
"kolejne wydatki to sprzątanie i naprawa drogi"-akurat,mieszkamy tu ponad dwadzieścia lat i ani razu nie widzieliśmy NIKOGO kto by zadbał o porządek na tej ulicy! Ogarniają tylko teren pod swoimi oknami...nikt nie sprząta ani parkingów przy ulicy ani tym bardziej samej ulicy.A o zimie to już nie wspomnę,nigdy,ale to NIGDY ul.Jabłeczna nie była odśnieżana.Stuknijcie się w łby tymi szlabanami,W Ł A Ś C I C I E L E z Bożej łaski!Najgorzej jest wtedy gdy z dziada który za parę groszy tzn.5-10tyśPLN za chatę,robi się pan,Ale to tylko w Polsce.
~Mieszkanka z Jabłecznej2014-04-03 19:49:16 z adresu IP: (79.190.xxx.xxx)
Niby zrozumiałe, że się wkurzamy itd., ale sama widzę jak nasi sąsiedzi z ul. Jabłecznej też parkują na ul. Działkowej więc też korzystamy z czyjegoś parkingu i z czyjeś drogi też ją uszkadzamy, a też za to nie płacimy?? Najlepiej ogrodzić każdą drogę, bramę, budynek, podwórko, ale najlepiej murem betonowym i to tak z 3m wysokości by jeszcze przypadkiem nikt nie przeskoczył. No i niech sklep warzywniczy też sprzedaje tylko ludziom z ul. Jabłecznej bo czemu inni mają u nas kupować. Ludzie jesteście chory i zacznijcie się leczyć bo nie długo nie będzie można oddychać bo akurat nie nasze powietrze jest !! Idźcie na oddział psychiatryczny bo tam wasze miejsce jest. Byle by utrudnić życie drugiej osobie! Czas się chyba przeprowadzić po za miasto bo tutaj jeden drugiemu wilkiem!
~ODP 4 Markus 2014-04-03 19:26:49 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
"Osobiscie mnie trafi jak ten szlaban postawia ale absolutnie sie zgadzam z racjami mieszkancow wspolnoty. Smutne ale w naszym kraju inaczej sie nie da... " Nie podoba się zamknięcie drogi? DOKŁADAJ SIĘ Z KASY a nie żerujesz na innych aby płacili po to abyś łaskawie dupsko woził po czyjejś własności. Ciekawe czy pasowało by Ci aby ktoś obcy kilkaset razy dziennie korzystał z twojej toalety lub mieszkania lub samochodu mimo iż to Ty za to płacisz.
~Robert2014-04-03 19:15:51 z adresu IP: (79.188.xxx.xxx)
z tego co słyszałem to wartość drogi to 170 000 a opłata za drogę podatku to podobno 1% wartości więc to jest 1700 zł rocznie..... chyba, że się myle
~Markus2014-04-03 19:01:57 z adresu IP: (65.49.xxx.xxx)
Osobiscie mnie trafi jak ten szlaban postawia ale absolutnie sie zgadzam z racjami mieszkancow wspolnoty. Smutne ale w naszym kraju inaczej sie nie da...
~Czytelnik2014-04-03 18:40:44 z adresu IP: (94.231.xxx.xxx)
Ja się tylko zastanawiam nad jednym, czemu w 2007 ta wspólnota nagle stała się właścicielem tej drogi? Czy może była cały czas, a miasto dopiero w 2007 się skapnęło, że powinni za to płacić. Ktoś wie?
~mieszkanka2014-04-03 18:33:04 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
Jak dla mnie to w końcu coś się dzieje! Nareszcie !!!!!!!! Ileż można czekać! ! ! Skoro ciężkie pieniądze za drogę płacimy! To może w końcu my sami będziemy mieć jakiekolwiek korzyści- choćby miejsca parkingowe!!!!
~sdfs2014-04-03 16:15:00 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
tez jestem mieszkańcem przy ul Jabłecznej i tez co roku płace prawie 1000 zł a tą właśnie drogę !!!! czy mogę sobie na tej drodze robić grilla wraz z innymi mieszkańcami wspólnoty??? mogę !! nawet mogę sobie piwo wypić i nikt mi nic nie może zrobić :) kolega pił sobie piwo i policjanci chcieli mu dać mandat. Nie przyjął... i wygrał sprawę w sądzie :) a sędzina oznajmiła funkcjonariuszom że nie znają prawa :)
~co z tym miastem2014-04-03 15:37:20 z adresu IP: (89.77.xxx.xxx)
Nawet w tak prostych sprawach nie możemy się dogadać? Szkoda :(