Amazon oficjalnie zacznie budować...
Największa internetowa księgarnia świecie wkopie kamień węgielny pod budowę dwóch centrów logistycznych, które powstają na terenie gminy Kobierzyce.
Prace rozpoczęły się jednak kilka miesięcy temu. Na początku października – jako jedni z pierwszych – informowaliśmy o budowie jakiej w Polsce jeszcze nie było. Każda hala będzie miała prawie 100 tysięcy metrów kwadratowych i zatrudni po 2 tysiące pracowników. Do tego w okresie przedświątecznych będzie potrzebnych jeszcze po 3 tysiące osób, więc Amazon da Dolnemu Śląskowi nawet 10 tysięcy miejsc pracy!
- Możemy tylko potwierdzić, że trwają rozmowy – mówiła wiceprezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławia Ewa Kaucz.
- Faktycznie sprzedajemy w tym tygodniu działkę w tym regionie, ale nie firmie Amazon - tłumaczył Andrzej Jamrozik, dyrektor oddziału wrocławskiego Agencji Nieruchomości Rolnych.
Nasze informacje kilka dni później potwierdził wicepremier Janusz Piechociński i rozpoczęła się budowa pierwszego centrum - ta działka i budynek będą należeć do firmy Goodman Poland. Obecnie stoją już ściany hali, która ma być gotowa w wakacje tak aby sortowania zaczęła działać w III kwartale tego roku.
Nieco inaczej sprawa ma się jeśli chodzi o budowę drugiej hali – i właśnie tutaj upatruje powodów opóźnień w oficjalnej inauguracji prac. Jak udało mi się dowiedzieć teren, gdzie ma powstać drugi obiekt, jest zdecydowanie gorszy. Ziemia jest podmokła, trzeba włożyć więcej pracy i środków w dostosowanie terenu pod centrum logistyczne. Dlatego też firma Goodman nie podjęła się równoległej budowy dwóch hal.
Tę inwestycję wzięła na siebie firma Panattoni i choć prace już się tam rozpoczęły grunt został oficjalnie zakupiony… zaledwie kilka tygodni temu. W księdze wieczystej nie ma nawet jeszcze zapisu o nowym właścicielu. Tak więc obie hali nie powstaną w tym samym czasie – Panttoni będzie gotowe najprawdopodobniej pod koniec roku.
Przemek Gałecki: A co z dojazdem?
Wmurowanie kamienia węgielnego to zawsze ważny moment i czas świętowania, ale przy tej okazji warto zapytać o dojazd do dwóch potężnych budynków. Już we wrześniu drogą krajową nr 35 każdego dnia do pracy będzie dojeżdżało od dwóch do pięciu tysięcy osób. Do tego setki TIRów z towarem. Drogowcy wstępnie zgodzili się tylko, by inwestor przebudował na rondo skrzyżowanie ulicy Czekoladowej z Tęczową. "Własnej" drogi dojazdowej nie będzie bo nie pozwalają na to przepisy drogowe (za mała odległość od skrzyżowania do wiaduktu). Czy rondo rozwiąże problem? Zobaczymy – jednak na razie przebudowa jest w fazie wstępnych rozmów. Według mojej wiedzy za te prace ma zapłacić firma Panattoni. Czy zdąży przed wakacjami, i czy to wystarczy, żeby uniknąć korków na południu Wrocławia? Goodman Polska – wykonawca pierwszej hali - twierdzi, że tak, bo większość pracowników ma dojeżdżać do pracy komunikacją miejską. Będziemy śledzić również tę inwestycję i z pewnością kibicować – bo dwa centra logistyczne AMAZONA zapewnią wiele miejsc pracy, które zawsze są potrzebne – szczególnie gdy słyszymy o problemach innych dużych wrocławskich zakładów.
|
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.