Wysypisko jest. Ale norm nie spełnia
Andrzej Andrzejewski |
Utworzono: 2013-04-23 07:26 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
fot. prw.pl
Przynajmniej od 2001 roku zarządcy wysypisk śmieci wiedzieli, że w Polsce będą funkcjonowały tzw. RIPOK-i, czyli Regionalne Instalacje Przetwarzania
Odpadów Komunalnych. I to był czas na dostosowanie swoich firm do wysokich norm obowiązujących od stycznia tego roku.
Przyznanie przez władze wojewódzkie statusu RIPOK miało być dla zakładów przeróbki śmieci potwierdzeniem osiągnięcia odpowiedniego poziomu. Tymczasem na
przedmieściach Polkowic działa wysypisko, które dolnośląski Urząd Marszałkowski wpisał na listę RIPOK, choć w zakładzie nie ma podstawowych urządzeń do przetwarzania odpadów.
Warto podkreślić, że w identycznej sprawie już zajęły stanowisko dwa polskie sądy. W ubiegłym miesiącu uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.
W uzasadnieniu skład sędziowski jednoznacznie podkreślił, że błąd w interpretacji prawa popełnili samorządowcy, którzy wpisali na listę regionalnych instalacji wysypisko nieodpowiadające współczesnym normom.
Zdjęcia
Komentarze (11)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Maniek2013-04-23 14:11:11 z adresu IP: (83.144.xxx.xxx)
Odpowiedz
Brawo dla autora reportażu, ale: gdzie jest WIOŚ, gdzie Marszałek, gdzie ktokolwiek kto odpowiada za takie rzeczy. To znaczy, że do czasu ukazania się audycji nikt o sprawie nie wiedział? Dlaczego MUSIMY żyć w kraju, w którym po układzie można wszystko a zamyka się piekarza za rozdawanie chleba?
zgłoś do moderacji
~Mieszkaniec Legnicy2013-04-23 14:07:12 z adresu IP: (83.144.xxx.xxx)
Wiemy, że śmieci z Legnicy nie jeżdżą do LPGK. Tu nikt sobie nic z tego nie robi. Polkowice i Legnica to spółki komunalne! Ręka rękę myje?
~Dziura2013-04-23 14:01:57 z adresu IP: (83.144.xxx.xxx)
Jakie śmieci? Wykopiem sobie dziurę, zasypiem ją, przykryjem i już. Po składowiskach przyjdzie kolej na nieczynne szyby kopalniane, ich w okolicach Polkowic też dużo. Polkowice!!! Brawo!!! To jest myśl! I po co cała ta reforma śmieciowa?
~REALISTA 2013-04-23 13:52:01 z adresu IP: (89.171.xxx.xxx)
Jak zawsze tu ktoś za sznurki pociąga, takie to układy i faktycznie nie ma rady. Kto pociąga za nie w Polkowicach i rozdaje karty wszyscy wiedzą, dzieje się tak od dawna i nikogo nie dziwi. Powinno jednak jaks kontrole zdziwić, jak to się dzieje ze przyjmują smieci w to bloto w Trzebczu wrzucaja i to przetwarzaniem nazywają. Do tej pory ten kawałek utwrdzonego placu stał zupełnie pusty, teraz zaczynaja na gwalt jakieś smieci tam sypać zeby dla oka coś było, ciekawe czy pozwolenie na uzytkowanie juz mają bo niedawno to wylali. Nadzieja w WIOŚ Legnica że sprawdzi i w bajery nie uwierzy,że przyjedzie ekipa bystrych inspektorów i nie za miesiace ale natychmiast, policzy ile smoieci przyjechało w poprzednim roku i w ostatnim czasie, powinni policzyć ile wyjechalo,ile wyjechało, ile do dziury wywalili, czy zakopanych potajemnie po terenie smieci tam niema itd. Kombinacje przeróżne mogą wchodzic w grę aby ukryć prawde i pewne osoby uchronic przed odpowiedzialnością.
~ControlE2013-04-23 13:24:39 z adresu IP: (89.171.xxx.xxx)
Pewnie kolega Janek trafił w sedno, na układsy nie ma rady. Co do Starostwo Lca to popieram idee skontrolowania przez Legnicki WIOŚ tego coś co nazwali instalacją, trzeba sprawdzić co robia ze smieciami jak je snmieciarki wysypią, byłem i widziałem, to jakas paranoja sypią na hałde a potem wywoża do dziury- Panie Marszałku, to jest ta nowoczesna instalacja ??? Jakie dostosowanie , tam trzeba wszystko od początku7 wybudować co znaczy słowo dstopsować to trzeba Pana urzednikom do słownika zajrzeć. Pana dyrekto od ochchrony środowiska chyba nie bardzo wie co mówi, był tam ktoś z Wroiclawia, moze trzeba pupcie ruszyc i pooglądać jak tam przyjaciele królika (S) kase zarabiają. Co robił WIOŚ z Legnicy dotychczas, kiedy ostatnio był tam jakiś dociekliwy inspektor który nie uwierzy w bajki o dostoswainu. Jakl chca dostosowac to niech to zrobią a potem smieci przyjmują. Na dziś smród i zatrucie srodowiska, ziemi i wód podziemnych powinien WIOŚ skontrolowac, te góry smieciowe to juz z daleka widac. Te władze w radio mówią że mają jakąs płyte do kompostowania, może i mają ale pewnie DVD, bo na tym kawałku utwardzonego placu nie da się przecież przerabiać smieci w większej ilości zgodnie z przepisami a jeżdzi tam dziś dużo smieciarek wypełnionych smierdzącymi odpadami. Z Legnicy i Głogowa oraz innych gmin dowożą, kasa płynie i oto chodzi...... a obowiązujące prawo i ochrona srodowiska ???
~Janek2013-04-23 12:24:28 z adresu IP: (31.61.xxx.xxx)
Jaki syf. Panie Stanczyszyn, te sznurki też w Pana łapach?
~Starostwo Lca2013-04-23 12:22:53 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Wiele razy słyszałam w PRW jak WIOŚ z Legnicy lamentuje że ma za mało ludzi do kontrolowania. Pani Łucjo prosze nie zawracać głowy małym firmom natrętnymi kontrolami. Proszę wziąć się za takie afery jak Trzebcz. Boicie się podskoczyć marszałkowi?
~ControlE2013-04-23 10:58:52 z adresu IP: (89.171.xxx.xxx)
Tak na marginesie to interesujące jak ktoś z Urzędu Marszałkowskiego mógł wyrazić zgodę aby to co widać na powyższych zdjęciach nazwać szumnie "Regionalna instalacją do przetwarzania odpadów", chyba cmentarzysko dla odpadów bo jak widać , słychać i czuć tam się raczej je zakopuje a nie przetwarza. Poza tym co widać ciekawe jest jaki wpływ na środowisko maja te śmieci które zalegają tam od lat. Pewnie i tu zadziałały dobre kontakty. Miejmy jednak nadzieje że jakiś WIOŚ lub inna instytucja kontrolująca a może w końcu i prokurator zbada tę sytuację.
~REALISTA 2013-04-23 10:31:26 z adresu IP: (89.171.xxx.xxx)
Urzedas, masz racje że ktoś powinien przyjrzeć sie temu co na wysypisku w Trzebczu robi się z odpadami, ktos z moich znajomych tam bywa i mówi że jazda jest na całego, trzymają te smieci na hałdach od kilku lat,po deszczu wycieka z nich jakiś smierdzący sosik, potem zeby za cos tam nie płacić, jakiejs opłaty marszałkowi przyjezdzają ciezarowki i gdzies to wywożą,jak to ładuja to smród jest straszliwy, oficjalnie mówia ze bedzie z tego kompost ale pewnie to sciema na całego. Cześc smieci zakopują w dołach, zresztą krajobraz jest w Trzebczu iście księżycowy .Od dawna nie było tam kontroli bo jak widac nikomu nie zależy na tym żeby sprawa wyszła na jaw. Teraz przyjezdzają tam smieci nawet z Legnicy i chyba z Głolgowa, duzo tego jezdzi bo pewnie sa najtansi w okolicy. Moze kiedys inspekcja od środowiska skontroluje to co tam się dzieje. Dobrze żeby przyjrzał się temu dobry i dociekliwy inspektor od ochrony srodowiska to wtedy cała prawda wyjdzie na jaw.
~Urzedas 2013-04-23 09:48:30 z adresu IP: (89.171.xxx.xxx)
O sytuacji w Trzebczu władze Polkowic doskonale wiedzą i to akceptują, petunia non olet. Dziwi tylko to że firmy które dostarczają tam odpady nie liczą sie z koniecznoscią otrzymania potwierdzenia odzysku na odpady.. Mowi o tym przepis ustawy, jesli nie bedzie to potwierdzone WIOS naliczy kary idące w setki tysięcy zł. Zastanawiam sie czy taką wiedze mają też gminy ZGZM z których do Trzebcza trafiają odpady komunalne, to w końcu gminy odpowiadają za realizacje tego ustawowego obowiązku. Pewnie obudzą sie z rączką w naczynku ale wtedy bedzie za późno, kary zostaną naliczone a PGM powie sory !!! Juz za momencik pewnie ktos ( moze taki URZEDAS ) zapuka do PGM Polkowice a zaraz potem do firm i gmin ktore umoczyły sie w błocie w Trzebczu, oj będzie sie działo.
~Hands Up2013-04-23 09:12:21 z adresu IP: (89.70.xxx.xxx)
Ręka rękę myje. Na pierwszy rzut oka widać, że ta sprawa śmierdzi. Marszałek wydał kolegom pozwolenie na coś czego nie ma, a oni biorą grube pieniądze za śmieci. Oferują na lewych dokumentach usługi, których nie realizują. Ale kogo to obchodzi. Liczy się taniej. Walnąć na kupę odpady to każdy potrafi. Tylko trzeba jeszcze to posprzątać. Może to zrobią następni. Za rok wybory. A co zagrabione, to zarobione. Pecunia non olet. Ładnie to tak Panie Burmistrzu?!