Wieczór zDolnego Śląska: Wrocławski program tramwajowo-autobusowy. Czy miasto dotrzyma obietnic?

Mateusz Florczyk, PL | Utworzono: 2025-01-13 18:10 | Zmodyfikowano: 2025-01-13 18:56
Wieczór zDolnego Śląska: Wrocławski program tramwajowo-autobusowy. Czy miasto dotrzyma obietnic? - Kiedy powstaną tramwaje na Ołtaszyn, Maślice czy Jagodno? Fot: Radio Wrocław
Kiedy powstaną tramwaje na Ołtaszyn, Maślice czy Jagodno? Fot: Radio Wrocław

Wrocławski program tramwajowo-autobusowy zakłada budowę 15 nowych tras do 2032 roku, jednak równolegle z rozwojem infrastruktury miasto musi zadbać o odpowiedni tabor. Inwestycje takie, jak trasy na Jagodno, Swojczyce czy szpital przy Borowskiej, wymagają wprowadzenia ponad 30 nowych pojazdów.

Nowa zajezdnia Nowych Żernikach?

Do ich przechowywania niezbędna będzie nowoczesna zajezdnia, która ma powstać na Nowych Żernikach, mówiła w Wieczorze zDolnego Śląska Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia:

- Najpierw pierwszy etap - 50 pojazdów, ale docelowo z rozbudową do 150. To jest przy alei Architektów z taką nową nitką tramwajową w alei Architektów, która przy okazji obsłuży również nowe tereny mieszkaniowe, które tam się rozwijają.

Zgodnie z początkowymi planami nowa zajezdnia miała zostać otwarta w 2027 roku, jednak obecne prognozy wskazują na przesunięcie terminu na 2030 rok. Aktualnie MPK pracuje nad przygotowaniem przetargu na koncepcję i projekt.

Przeczytaj też: Podpisano umowę na kolejny fragment dolnośląskiej trasy S8. Kontrakt o wartości setek milionów złotych

Część inwestycji jest opóźniona

Inne przyszłe trasy z wrocławskiego programu tramwajowo-autobusowego także mierzą się z opóźnieniami względem wcześniej zapowiadanych dat. Przykładami są trasy na Borowską, Klecinę czy Jagodno, gdzie harmonogramy już przesunęły się o rok. Mimo trudności urzędnicy uspokajają, że wszystkie inwestycje zostaną zrealizowane:

- Zastrzegamy, że to jest szacowany czas i jeżeli monitorujemy i sprawdzamy, co się w programie tramwajowo-autobusowym dzieje, to też jesteśmy transparentni. I za każdym razem, jak się sytuacja zmienia, to podajemy tę informację na stronie, tam, gdzie mamy poszczególne etapy inwestycji opisane, i aktualizujemy - mówiła Monika Kozłowska-Święconek.

Gośćmi poniedziałkowej publicystyki w Radiu Wrocław byli: 

  • Monika Kozłowska-Święconek - dyrektor Departamentu Zrównoważonej Mobilności, Urząd Miejski Wrocławia.
  • Bartosz Nowak - Wrocławskie Inwestycje.
  • Jakub Janas - radny miejski oraz przedstawiciel stowarzyszenia Akcja Miasto.

Posłuchaj audycji, którą prowadził redaktor Mateusz Florczyk:

Część pierwsza: 

00:00
00:00

Część druga: 

00:00
00:00

Zobacz również: Podpisano umowę na kolejny fragment dolnośląskiej trasy S8. Kontrakt o wartości setek milionów złotych


Komentarze (1)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~seri2025-01-13 19:28:34 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Urząd Marszałkowski wciąż jednak nie ustalił szczegółów dotyczących harmonogramu uruchamiania kolei aglomeracyjnej. Władze województwa podkreślają w tym względzie konieczność współpracy z gminą Wrocław. Ta deklaruje, że chce współpracy, ale na konkretne decyzje daje marszałkowi dwa lata. Inaczej zacznie wdrażać w życie alternatywny projekt, czyli tramwaj dwusystemowy. Zaletą takiego pojazdu jest możliwość jazdy zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Zwłaszcza, że ich rozstaw jest taki sam. Projekt znajduje się na liście rezerwowej wśród zadań do realizacji współfinansowanych ze środków unijnych do 2020 roku. Wrocław oszacował, że przedsięwzięcie pochłonie aż 412 mln zł, z czego 285 mln zł pokryje UE.