XXXIII Festiwal Maj z Muzyką Dawną
4 maja (sobota), godz. 21:00, kościół św. Macieja, Wrocław
Spektakl pt. „Na żywot Angelusa Silesiusa Boskim światłem od narodzin po kres wypełniony”.
Scenariusz, wykonanie i reżyseria: Włodzimierz Galicki (Łódź). Na podstawie książki Roberta Gawłowskiego "Boskie światło", Akwedukt, Wrocław 2024.
Oprawa muzyczna na żywo: Joachim Mencel - lira korbowa (Kraków).
Spektakl z okazji 400-lecia urodzin wielkiego poety i mistyka Angelusa Silesiusa, przygotowany przez Włodzimierza Galickiego na podstawie książki Roberta Gawłowskiego pt. Boskie światło wydanej w roku 2024 przez Oficynę Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu AKWEDUKT z muzyką Joachima Mencla na lirę korbową.
Jest to opowieść o okolicznościach życiowych i duchowych Anioła Ślązaka, prowadzących go w kierunku tytułowego „boskiego światła”. Akcja liryczna prezentowanych wierszy rozgrywa się w miejscach związanych z jego biografią.
Angelus Silesius zmarł w roku 1677 i został pochowany w pobliżu obecnego kościoła p.w. św. Macieja, gdzie 4 maja 2024 r. o godz. 21.00 zostanie przypomniany wrocławskiej publiczności.
Przed spektaklem w Centralnym Ośrodku Duszpasterstwa Akademickiego "Maciejówka", przy kościele św. Macieja we Wrocławiu, o godz. 19.30, odbędzie się spotkanie autorskie Roberta Gawłowskiego połączone z prezentacją książki "Boskie światło" - prowadzenie ks. dr Mieczysław Maliński.
----------------------------------------------------------------------------------------------
06 maja (poniedziałek), 17:00, Muzeum Militariów (Arsenał), Wrocław
Pieśń o Rolandzie. Seans epicki.
w przekładzie i wykonaniu Jacka Kowalskiego
opracowanie muzyczne Tomasz Dobrzański
gra Klub Świętego Ludwika w składzie:
Jacek Kowalski – śpiew, lira średniowieczna
Tomasz Dobrzański – flety, szałamaje, giterna, mandora
Agnieszka Obst-Chwała – fidel, bęben
Pieśń o Rolandzie jest arcydziełem. W Polsce znamy je głównie dzięki arcydzielnemu przekładowi Tadeusza Żeleńskiego (Boya), który wszedł na listę szkolnych lektur. Jest to przekład prozą. Żeby jednak w pełni docenić artyzm tej niezwykłej epopei, trzeba ją na żywo usłyszeć i zrozumieć – czyli dysponować polskim przekładem zdatnym do śpiewu i pomysłem na to, jak go zaśpiewać. Tego właśnie zadania postanowił się podjąć Jacek Kowalski, w czym dopomogli mu przyjaciele z Klubu Świętego Ludwika: Tomasz Dobrzański i Agnieszka Obst-Chwała.
Jacek Kowalski
Pieśniarz, Sarmata, historyk sztuki, miłośnik poezji staropolskiej i tłumacz poezji starofrancuskiej. Śpiewa piosenki własne o dawnych czasach i własne przekłady piosenek z dawnych czasów. Występuje z zespołami: Monogramista JK (instrumentarium klasyczne) i Klub Świętego Ludwika (instrumentarium dawne). Wydał kilkadziesiąt książek, płyt, publikacji popularnych i naukowych związanych z kulturą, sztuką i literaturą dawnej Polski i starej, dobrej Francji. Zob.
Agnieszka Obst–Chwała
Skrzypaczka i fidelistka, założycielka i kierownik artystyczny zespołu Muzyki Dawnej Sabionetta, działającego od 2004 r. Od 1989 r. związana z Zamojskim Zespołem Muzyki Dawnej Capella all' Antico. Współpracuje z wieloma zespołami Muzyki Dawnej: Ars Cantus, Dekameron, La Tempesta, Ars Nova, Il Tempo, Klub św. Ludwika, Alta, Zespół Instrumentów Dawnych Narol Baroque oraz z zespołami tańca dawnego. Występuje również z zespołami folklorystycznymi i folkowymi, m.in. z zespołem Swoją Drogą i ZPiT „Zamojszczyzna". Nagrała wiele płyt z muzyką dawną, folkową oraz muzyką pisaną do przedstawień teatralnych. Jest jednym z założycieli i członkiem zarządu Koła Muzyki Dawnej, działającego od 2010 r. przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Warszawie.
Tomasz Dobrzański
Muzyk grający na dawnych i współczesnych instrumentach dętych i strunowych, współczesnych i historycznych. Kieruje wrocławskim zespołem Ars Cantus, który przygotował liczne nagrania nieznanej muzyki wrocławskiej i śląskiej. Występuje też jako solista. Autor i współtwórca licznych nagrań i publikacji oraz muzycznych opracowań spektakli tanecznych i teatralnych. Dyrektor artystyczny wrocławskiego Festiwalu Muzyki Dawnej Forum Musicum. Dydaktyk i popularyzator muzyki dawnej. Budowniczy danych instrumentów.
----------------------------------------------------------------------------------------------
9 maja (czwartek) godz. 19:00, Katedra św. Marii Magdaleny, ul. Szewska, Wrocław
Recital organowy pt. "Mistrzowie młodego Johanna Sebastiana Bacha"
Bartosz Patryk Rzyman - organy
Prowadzenie koncertu – Izabela Starzec
Program:
1. Georg Böhm (1661-1733) - Suite in c
I. allemande
II. courante
III. sarabande
IV. gigue
2. Georg Böhm (1661-1733) - Suite in F
I. allemande
II. courante
III. sarabande
IV. double
V. gigue
3. Georg Böhm (1661-1733) - Partita über die Arie "Jesu du bist allzu schöne"
4. Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Aus Orgelbüchlein
I. "Nun komm der Heiden Heiland" BWV 599
II. "Christ lag in Todesbanden" BWV 625
5. Johann Pachelbel (1653-1706) - Ciacona in f
Bartosz Patryk Rzyman - ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie koncertującej organów. Uczestniczył również w mistrzowskich kursach interpretacji organowej w Polsce i Niemczech, korzystając ze wskazówek m.in. prof. Gerharda Weinbergera, Prof.Dr. Christophera Krummachera. Bartosz Patryk Rzyman dużo koncertuje w Polsce i w Europie. Wykonał już ponad 500 koncertów, w tym na wielu Festiwalach Muzyki Organowej, m.in. w kraju, w Częstochowie na Jasnej Górze, w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Kazimierzu, Sandomierzu, Lublinie, Łańcucie, Jędrzejowie, Jaworznie - Długoszynie i wielu innych. Artysta ma w swoim dorobku nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe, m.in. płyta wyróżniona przez warszawskich krytyków muzycznych "Maria Sawa Organ Works V" wydana w 2011 roku w Acte Prealable, płyta "Przez wszystko do mnie przemawiałeś Panie", wydana w 2018 roku, czy płyta nagrana na organach znakomitej polskiej firmy Zych "Magnifique Croisiere" wydana w 2019 roku przez wytwórnie Paweł Ożga Classical Sound otrzymały również bardzo pozytywne opinie. Bartosz Patryk Rzyman ceniony jest za interpretacje współczesnej muzyki organowej. Wielu kompozytorów dedykuje mu swoje utwory, m.in. prof. Leszek Wisłocki, Konstancja Kochaniec, Tomislav Ante Vodacović, czy amerykański kompozytor Carson Cooman. Artysta dokonał wielu prawykonań dzieł wybitnego polskiego kompozytora Mariana Sawy i posiada w repertuarze 130 utworów tego twórcy. Bartosz Patryk Rzyman został uhonorowany wyróżnieniami za swoje muzyczne dokonania na niwie kultury chrześcijańskiej. Pozytywny stosunek krytyków sztuki muzycznej do dorobku Bartosza Patryka Rzymana znajduje wyraz - w przytoczonej opinii: "Tego pewnego siebie , charyzmatycznego i bezkompromisowego artystę miałem przyjemność posłuchać dwukrotnie na żywo. Pierwszy raz na Clarus Mons w Częstochowie (2013), drugi - w Rzymskokatolickiej Parafii św. Michała Archanioła w Michałkowicach (2015)..... Trzy wymienione wyżej cechy określają przede wszystkim wysoki stopień dojrzałości artystycznej organisty. A tej nie można odmówić pełnym finezji i polotu wypowiedziom muzycznym z jego (...) albumu "Przez wszystko do mnie przemawiałeś Panie!" (Tomasz Ostafiński, Katowice,2018).W latach 2020/2021 Bartosz Patryk Rzyman był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artysta jest członkiem honorowym warszawskiego Towarzystwa im. Mariana Sawy. W styczniu 2023 roku został nominowany przez Gazetę Wrocławską na Osobowość Roku 2022 w dziedzinie Kultura, za promowanie współczesnej muzyki organowej w Polsce i za granicą.
----------------------------------------------------------------------------------------------
10 maja (piątek), godz. 18:00, Oratorium Marianum, Wrocław
Koncert „Powietrze i anioły - Henry Purcell i John Donne”
Joanna Klisowska- sopran
Marcin Piejaś – wykonanie wierszy
Maciej Kończak – teorba
Radosław Dembiński -viola da gamba
Prowadzenie koncertu – Izabela Starzec
Program:
HENRY PURCELL (1659-1695)
Music for a While
JOHN DONNE ( 1572-1631)
Powietrze i anioły (Air and Angels)
ADRIAN LE ROY (1520-1598)
Allemande, Branle simple
JOHN DONNE ( 1572-1631)
Wykład o cieniu (A lecture upon the shadow)
HENRY PURCELL (1659-1695)
If Music Be the Food of Love
On the Brow of Richmond Hill
GIOVANNI PAOLO FOSCARINI (1600-1647)
Pavaniglia con parti variate e Capriccio
JOHN DONNE ( 1572-1631)
W miłości nieskończoność ( Lovers’ Infiniteness)
HENRY PURCELL (1659-1695)
Sweeter Than Roses
The Cares of Lovers
ANONIM ( pierwsza połowa XVIII wieku)*
Ouverture
JOHN DONNE ( 1572-1631)
Relikwia ( The Relic)
HENRY PURCELL (1659-1695)
Fairest Isle
Here the Deities approve
ANONIM ( pierwsza połowa XVIII wieku)*
Allemande, Courante
JOHN DONNE ( 1572-1631)
Sonet X (Holy Sonnet X)
HENRY PURCELL (1659-1695)
An Evening Hymn
--------------------------------------------------------------------------
*utwory pocho9dzą ze w Królewskiej Bibliotece w Kopenhadze
utwory Purcella i poezje recytowane Johna Donne'a. Jest to niezwykle sugestywny, świecki program, a czytane piękne poezje Donne’a w języku polskim pomagają publiczności zanurzyć się w klimacie XVII wiecznej Anglii.
Joanna Klisowska – Sopran koloraturowy
Artystka urodziła się we Wrocławiu i tu podjęła edukację muzyczną jako skrzypaczka a potem studia wokalne w Akademii Muzycznej w klasie Prof. B. E. Werner. Joanna Klisowska ukończyła następnie kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule Trossingen na wydziale muzyki dawnej kształcąc się pod kierunkiem Ch. Hilza i M. K. Kiehr. Sopranistka pracowała również pod kierunkiem znanej polskiej spiewaczki Jolanty Żmurko, a także uczestniczyła w licznych kursach wykonastwa muzyki baroku prowadzonych przez m.in: G. Banditelli, P.Kooija, B. Schlick, J.Christensena, K. Widmera, S. Prine, L. Brunmayr-Tutz i innych. Joanna Klisowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Baroku i Klasycyzmu niemniej jednak posiada szeroki wachlarz repertuarowy, a szczególnym zainteresowaniem darzy muzykę sakralną. Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową współpracując m.in z C. Astronio, G. Capuano, M. Creedem , A. Duczmal, P. Heras- Casado,
B. Kuijkenem, L. Ghielmim, V.Luksem, P. Nemethem, P. Neumannem, M. Schuldt-Jensenem,
M. Toporowskim, Ch. Toetem, R. Vettorim oraz z zespołami: Altber Ensemble, Accademia della Arcadia, Artsemble, Bozen Baroque Ensemble, Camerata Artemisia Gentileschi, Il Canto di Orfeo ,Collegium 1704, Divina Armonia , Immortal Bach Ensemble, L’ensemble Sezione Aurea, SWR Vocal Ensemble, La Barocca.
Sopranistka występowała m.in. na festiwalach takich jak: Lucerne Festival, Utrecht Early Music Festival, Festival Ambronay, Rheingau Musik Festival , Wratislavia Cantans, MiTo, Settimane Barocche, Musica e Poesia a S. Maurizio , Festival Hendlowski , Festival Anima Mea, Festival Internazionale di Danza e di Musica Antica , Festival di Musica Barocca di Rovigno, Festival Mozart , Settembre in Musica , Musica Antiqua , Forum Musicum , Maj z Muzyką Dawną, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej , Musica Elettronica Nuova i inne. Pracowala m.in z reżyserami takimi jak Simon McBurney i Philipp Harnoncourt. Koncertuje w calej Europie. Prowadzi również działalność pedagogiczną i kursy mistrzowskie.
W jej dorobku płytowym znajduje się Oratorium Musicum „Der Mensch ein Gottesmörder” L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla Amadeus z Bolzano Baroque Ensemble, motety F. A. Bonportiego dla austriackiej wytwórni ORF z zespołem Ricreation d’Arcadia pod kierunkiem Takashiego Watanabe , Responsoria J.D.Zelenki z Collegium 1704 i Vaclavem Luksem , Close thine eyes - Henry’ego Purcella na sopran i bas z udziałem Petera Kooija dla Stradivarius , M. Castelnuovo – Tedesco - The Divan of Moses Ibn-Ezra na sopran i gitarę z udziałem gitarzysty Giulio Tampaliniego oraz Music for cello. Two songs z Andrea Noferinim i Roberto Plano z utworami Alfredo Piattiego dla Brilliant Classics , a także Vertigo dla Da Vinci Edition z muzyką Marco Nodariego, Ikone ( CD & DVD) Nicoli Segatty dla Egea Music Records z udziałem Giovanniego Sollimy oraz CD Chamber Music for Soprano, Clarinette and Piano Louisa Spohra dla Brilliant Classics.
Obecnie Artystka przygotowuje się do płyty zawierajacej motety Bonawentury Furlanetta z organistką Paolą Talamini na historycznych organach Basilica di Santa Maria della Salute w Wenecji.
----------------------------------------------------------------------------------------------
12 maja (niedziela), godz. 16:00, Klub Muzyki i Literatury, Wrocław
Marek Dyżewski – wykład muzykologiczny pt. „MUZYCZNE SKARBY ŚWIĘTEJ GÓRY W GOSTYNIU”
MAREK DYŻEWSKI jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Studiował również historię sztuki na uniwersytetach we Wrocławiu, w Wiedniu i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Odbył też staż naukowo-badawczy na uniwersytecie w Brukseli, Wrocławiu, w Wiedniu i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Odbył też staż naukowo-badawczy na uniwersytecie w Brukseli.
Zarówno na antenie telewizyjnej, jak i radiowej komentował największe odbywające się w Polsce międzynarodowe imprezy muzyczne: Międzynarodowy Festiwal Oratoryjno Kantatowy Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Prowadził wykłady we wszystkich polskich uczelniach muzycznych, na kilku uniwersytetach oraz na towarzyszących ważnym wydarzeniom muzycznym seminariach, konferencjach i warsztatach. Gościnnie wykładał też w Bonn, Norymberdze, Hamburgu, Berlinie, Gandawie, Brukseli, Sankt Petersburgu, Nicei, Paryżu, Wiedniu i Waszyngtonie. W latach 1990– 1994 był rektorem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczelnia ta zawdzięcza mu wybudowanie nowej, okazałej siedziby, wzmocnienie kadry profesorskiej, powołanie do życia nowych specjalności, wzbogacenie instrumentarium oraz rozwinięcie kontaktów międzynarodowych. Za wybitne dokonania w dziedzinie kultury otrzymał Nagrodę im. Św. Brata Alberta.
Dolny Śląsk:
----------------------------------------------------------------------------------------------
19 maj (środa), godz. 19:00, Kościół Pokoju w Świdnicy (biletowany)
Koncert Wrocław Baroque Ensemble pt. Veni ad me
Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble:
Aleksandra Turalska, Aldona Bartnik, Dagmara Dobrowolska, Anna Zawisza– soprany
Daniel Elgersma, Piotr Olech – kontratenory
Florian Cramer, Michiel Haspeslagh– tenory
Jaromír Nosek, Volodymyr Andrushchak– basy
Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka – skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – wiolonczela
Łukasz Macioszek – kontrabas
Přemysl Vacek – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw, organy
Program:
A. Pärt Veni creator; Veni Sancte Spiritus z Berliner Messe
G.F. Händel Nisi Dominus HWV 238, Dixit Dominus HWV 232
Wrocław Baroque Ensemble
Zespół specjalizuje się w wykonawstwie historycznym, koncentrując się na odkrywaniu mało znanego repertuaru z Europy Środkowej. Wykonuje przede wszystkim muzykę polskiego renesansu i baroku, od kompozycji kameralnych po dzieła oratoryjne i kantatowe. Wrocław Baroque Ensemble został założony w 2012 r. przez Andrzeja Kosendiaka i od początku funkcjonuje pod jego artystycznym kierownictwem, a obecnie jest jednym z zespołów działających przy Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Jego trzon tworzą wybitni instrumentaliści i śpiewacy z krajów europejskich (Polski, Czech, Holandii i Niemiec).
Zespół może pochwalić się bogatym katalogiem nagrań, który obejmuje serię albumów poświęconych twórczości kompozytorów polskiego baroku – Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Bartłomieja Pękiela, Marcina Mielczewskiego, Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, Mikołaja Zieleńskiego i Jacka Różyckiego (CD Accord).
Zespół gościł na znaczących międzynarodowych festiwalach, takich jak Wratislavia Cantans, Lato Ochrydzkie, Emilia Romagna Festival, Usedomer Musikfestival czy Festival Ljubljana oraz występował w wielu miastach Polski.
Andrzej Kosendiak
Dyrektor Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, dyrygent i pedagog, jeden z najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego, a w 2021 – tytuł profesora i obecnie pracuje na swojej macierzystej uczelni. W 2005 r. został dyrektorem Filharmonii Wrocławskiej oraz Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans i doprowadził do zmiany oblicza obydwu tych instytucji oraz do przekształcenia ich w Narodowe Forum Muzyki. Otwarcie nowej siedziby Narodowego Forum Muzyki, która powstała dzięki jego inicjatywie i staraniom, zostało uhonorowane nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej 2016 w kategorii „Wydarzenie Roku”. Jako dyrektor NFM powołał do życia nowe zespoły artystyczne, m.in. Chór NFM, Wrocławską Orkiestrę Barokową i Chór Chłopięcy NFM, zainicjował również Leo Festiwal. Ponadto był jednym ze współtwórców miesięcznika „Muzyka w Mieście”, wydawanego przez NFM w latach 2012–18.
Szczególnym zainteresowaniem dyrygenta cieszy się muzyka dawna. W 1985 r. założył zespół Collegio di Musica Sacra, a w 2013 – Wrocław Baroque Ensemble, którego jest kierownikiem artystycznym.
Andrzej Kosendiak regularnie dyryguje zespołami NFM oraz orkiestrami z Polski i świata. Występował w wielu krajach Europy, USA (m.in. współpracował z University of North Carolina, Chapel Hill) i w Chinach. Wśród wielu nagród i wyróżnień artysty znajdują się m.in.: Nagroda Prezydenta Wrocławia (2016), Dolnośląski Klucz Sukcesu w kategorii „Największa osobowość w promocji regionu” (2016), nagrody Radia Wrocław Kultura – Emocje w kategoriach „Osobowość sezonu kulturalnego” (2017) i „Muzyka klasyczna” (2018), Austriacki Krzyż Honorowy I Klasy za Zasługi w Nauce i Sztuce (2018), Diament Wrocławia (2018), Odznaka Honorowa Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego (2018) i Złota Odznaka Honorowa Wrocławia „Wrocław z wdzięcznością – Wrocław grato animo” (2020).
-----------------------------------------------------------------------------
01 czerwca (sobota), godz. 19:00, Zamek na Skale w Trzebieszowicach
Koncert pt. "Europa all Antico"
W wykonaniu Zespołu Muzyki Dawnej CAPELLA ALL’ANTICO
Cisło Natalia –rebek tenorowy
Gancarz Aleksandra- fidel
Hereta Kamila –flety proste, cornamuse
Horoszkiewicz Katarzyna –fidel, rebek sopranowy
Młynarczyk Lena – bębny
Pomaniec Alicja – flety proste
Walczak Weronika - flety proste, cornamuse
Zięba Karolina – rebek basowy
Zygmunt Dominika – gitern, gitara mauretańska
Katarzyna Fedorczuk - flety proste, cornamuse
Program:
1. „Chorea Polonica” - Diomedes Cato - Włochy, Polska, XVI w.
Tabulatura lutniowa, opracowanie 4gł.– Agnieszka Obst-Chwała
2. „Madre de Deus” - Alfons X el Sabio – „Cantigas de Sancta Maria”– Hiszpania, XIII w
3. „Abrisme cara de rosa”– Anonim– pieśń sefardyjska XIII w.
Melodia tradycyjna z Kataru – Anonim – pieśń
4. „Chanconetta tedesca” – Anonim, Włochy XIV w.
5. “Gelosia” (Zazdrość) – Anonim, Włochy XIV w.
6. “Ecco la primavera” – Francesco Landini, Włochy XIV w.
7. „Ciaramella me dolce” – Antonio Zacara da Teramo, Włochy XV w.
8. „Saltarello”- Anonim, Włochy XV w.
9. „Chrystus zmartwychwstał jest”- Anonim, Polska XVw.
10. „Presulis eminentiam” – Petrus Wilhelmi de Grudencz, Polska XV w.
11. “Sententia” – Agnieszka Obst, 2007 r.
12. „Ma Julietta Dama” – Anonim, Hiszpania XVw.
13. a) „Branle de Bourgoingne” - Petrus Phalesius
Z tabulatury lutniowej “Thesaurus Musicus”
Transkrypcja i instrumentacja – Agnieszka Obst - Chwała
b) „Branle Gay II” - Pierre Francisque Caroubel
c) „Branle de Bourgoingne ( 2)” - Anonim, XVI w.
14. “La Gatta en Italien” (Kotka) Pierre Attaignant– Basse dance XVI w.
15. „Hajducki”- Mikołaj z Krakowa, XVI w.
16. „Gavote”- Thoinot Arbeau, Francja XVI w.
Zespół Muzyki Dawnej CAPELLA ALL’ANTICO jest młodzieżowym zespołem instrumentalnym, wykonującym utwory kompozytorów europejskich epoki średniowiecza i renesansu. Repertuar zespołu jest bardzo obszerny. Począwszy od średniowiecznych Cantigas de Santa Maria, przez muzykę włoskiego Trecento i francuskiej Ars Nova, skomplikowane rytmicznie utwory Ars Subtilior, po renesansowe tańce i kancjonały.
Kompozycje te wykonywane są na kopiach instrumentów historycznych. Większość używanych przez zespół instrumentów strunowych: fidele, rebeki, gitern, wykonał jego założyciel i długoletni kierownik artystyczny Krzysztof Obst. Obecnie kierownikiem artystycznym zespołu jest Anna Cichoń – Hereta. Z zespołem także współpracuje w zakresie konsultacji historyczno-merytorycznej Agnieszka Obst – Chwała.
„Capella all’Antico” działa od 1983 r. przy Zamojskim Domu Kultury. W 40 – letnim dorobku artystycznym zespół posiada główne nagrody większości odbywających się w Polsce konkursów muzycznych promujących muzykę dawną, przede wszystkim Ogólnopolskiego Festiwalu „SCHOLA CANTORUM” w Kaliszu. Zespół rekrutuje się spośród uzdolnionych muzycznie uczennic zamojskich szkół podstawowych i liceów. W aktualnym składzie pracuje od ok. 2016 r. i ma już na swoim koncie ważne sukcesy: trzykrotny udział w Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej SCHOLA CANTORUM uwieńczony zdobyciem brązowej w 2018 r. i złotej „Harfy Eola” w 2020 w i 2022 roku, a także nagrodę Grand Prix XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Dawnej w Malborku w roku 2019.
Ostatni udział zespołu w 42 Międzynarodowym Festiwalu Schola Cantorum w 2022 roku zaowocował zdobyciem Grand Prix oraz tytułu Ambasadora Festiwalu. Zespół koncertował wielokrotnie w kraju, m in. w Wilanowie w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej oraz we Wrocławiu w Narodowym Forum Muzyki, a także na Festiwalu Kultury Średniowiecza w Sigishoarze w Rumunii w r. 2018.
W bieżącym roku 2023 Capella all Antico obchodzi jubileusz 40lecia. Z tej okazji zespół nagrał płytę podsumowującą swoją działalność jako jednego z najdłużej nieprzerwanie działających zespołów muzyki dawnej w Polsce.
-----------------------------------------------------------------------------
02 czerwca (niedziela), godz. 12:00, Kościół św. Józefa w Żórawinie
Koncert pt. "Europa all Antico"
W wykonaniu Zespołu Muzyki Dawnej CAPELLA ALL’ANTICO
Program j.w.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.