Wieczór z Dolnego Śląska: Co z autostradą między Wrocławiem a Legnicą?

Piotr Osowicz, JD | Utworzono: 2023-05-24 17:29 | Zmodyfikowano: 2023-05-24 22:18
Wieczór z Dolnego Śląska: Co z autostradą między Wrocławiem a Legnicą? - fot. ilustracyjna / Radio Wrocław
fot. ilustracyjna / Radio Wrocław

Jedni chcą, aby wyremontowano stara trasę. Jednak zdecydowana większość apeluje o budowę nowej nitki. Tuż przed pierwszymi decyzjami w tej sprawie w studiu spotkają się:

  • Elwira Nowak - dyrektor Wydział Inżynierii Miejskiej, Departament Infrastruktury i Transportu;
  • Lidia Markowska - dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA;
  • Bogdan Michajluk - Sołtys Sadkowa;
  • Piotr Sobko - radny Rady Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie.

POSŁUCHAJ:


Komentarze (21)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~sata2024-05-23 17:22:50 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
BIAŁA KSIĘGA TRANSPORTU W marcu 2011 r. Komisja Europejska zaaprobowała do wdrożenia strategię (Transport 2050) konkurencyjnego systemu transportu, który zwiększy mobilność, usunie główne bariery w kluczowych obszarach i spowoduje wzrost zatrudnienia. W tym samym czasie padły propozycje, aby - do roku 2050 - znacznie ograniczyć zależność Europy od importu ropy i zredukować emisję dwutlenku węgla w transporcie o 60%. Stąd w białej księdze transportu pojawił się podtytuł: "W kierunku konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu Biała Księga Transportu formułuje 10 strategicznych celów. Poniżej przedstawione zostały cztery z nich, będące głównym celem projektu TRANSFORuM: • Cel nr 1: Zmniejszenie o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r.; eliminacja ich z miast do 2050 r.; osiągnięcie zasadniczo wolnej od emisji CO2 logistyki w dużych ośrodkach miejskich do 2030r. (cel 1 projektu); • Cel nr 3: Do 2030 r. 30 % drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 % tego typu transportu. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało odpowiedniej infrastruktury (cel 2 projektu). • Cel nr 4: Ukończenie szybkiej europejskiej sieci kolejowej do 2050 r. Trzykrotny wzrost istniejącej sieci szybkich kolei do 2030 r. oraz zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich. Do 2050 r. większa część ruchu pasażerskiego na średnie odległości powinna odbywać się koleją (cel 3 projektu). • Cel nr 8: Do 2020 r. ustanowienie ram europejskiego systemu informacji, zarządzania i płatności w zakresie transportu multimodalnego (cel 4 projektu).
~sata2024-05-23 17:24:18 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Inicjatywa Alpejska Szwajcaria jest krajem tranzytowym dla większości towarów przewożonych przez Europę. Niestety ciężkie ciężarówki zagrażają środowisku naturalnemu i dlatego powstaje coraz więcej inicjatyw, dążących do ograniczenia transportu drogowego oraz sprzeciwiających się budowie nowych dróg tranzytowych. Do najbardziej znanych należy tzw. „inicjatywa alpejska”, która ma chronić obszar Alp przed nadmiernym ruchem ciężarówek. Założeniami tego projektu jest przeniesienie transportu drogowego na tory. W wielu przypadkach całe ciężarówki są ładowane na stacjach granicznych na specjalne platformy kolejowe i rozładowywane na kolejnej granicy.
~sata2024-05-23 17:15:36 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
A4 od Katowic do Bolesławca powinna mieć cztery pasy ruchu bowiem wzrośnie mocno ruch TIRów, a one blokują nam przejazd. Dla TIRów powinien być jeden pas, żeby nie panoszyły się, ścigały, blokowały. Skoro likwiduje się węzły to należy poprowadzić równoległy trakt dla komunikacji między węzłami. Tak węzły są motorem napędowym dla rozwoju kraju. Niestety rzecznik GDDKiA jest źle poinformowany o przepisach. To obywatele ustalają potrzeby a nie urzędasy.
~jkhkhsakjghagg2023-06-22 03:44:49 z adresu IP: (88.199.xxx.xxx)
najkrótsza droga między dwoma punktami to linia prosta! proszę się odrobinę wysilić i wykreślić linię prostą między Legnicą a Opolem, tak, Nowy Ślad skraca drogę o kilkanaście km. Oczywiście musi omijać jakąś kopalnię czy wioskę, ale jest o wiele krótszy i prostszy. Przejmie głównie ruch tranzytowy.
~JMu2023-06-06 22:40:15 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
"wojna wybuchła w 2022 roku, rozpoczęcie prac ... było przed wybuchem wojny" - pani dyrektor w delikatnych słowach podkreśliła, że ona i wszyscy inni w GDDKiA nie uwzględniali geopolityki i rozwoju gospodarczego w swoich wróżbach z fusów. Cały ten plan rozbudowy jest dziurawy, a kierownictwo tej instytucji to ignoranci bez szkoły i wizji.
~Dolnoślązak2023-05-30 17:44:37 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ludzie! Przecież budowa autostrady w nowym śladzie potrwa krócej niż przebudowa starej autostrady. Policzcie koszty korków przy budowie i rozwalanie wszystkich mostów. Zrobić nową autostradę a stara niech zostanie jako droga lokalna na dojazd do pracy. O czym my tu piszemy! Przebudowa to sabotaż!
~sata2024-05-23 17:17:15 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Na Litwie trwają intensywne prace przebudowy odcinka autostrady A5 Kowno-Mariampol-Budzisko, trasy Via Baltica w kierunku granicy z Polską. Po zakończeniu prac modernizacyjnych dotychczasowa droga zostanie przekształcona w czteropasmową autostradę z rozbudowaną infrastrukturą: wybudowane zostanie ponad 90 km dróg łączących, 25 rond, zainstalowane zostaną wiadukty, mosty, tunele, ponad 18 km ścian akustycznych, odpowiednie oświetlenie i inne środki organizacji ruchu. Zbudowany zostanie też pierwszy na Litwie zielony most dla zwierząt służący do ich migracji.
~tpp2023-05-30 14:03:54 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Budowa równoległych autostrad nie ma sensu. Wszędzie poszerza się drogi o kolejne pasy, a nie buduje jedną obok drugiej.
~hsdgsdbgsbgjsdbjgsbgsbg2023-06-22 03:47:20 z adresu IP: (88.199.xxx.xxx)
w tym miejscu niestety ma sens. bo cała południowa Polska wisi na jednej starej wąskiej poniemieckiej autostradzie. Potrzebna jest druga droga na którą będzie można zamiennie przekierowywać ruch w przypadku remontów i wypadków.
~Karol2023-05-27 12:24:47 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Pani dyrektor z GDDKiA do zwolnienia! Tak samo decydenci z ZOPI i KOPI którzy bedą chcieli wybrać stary ślad. Przytulacie miesiecznie ogromne ilosci polskich złotych z mojej krwawicy, a nie umiecie rozwiazac podstawowych problemow komunikacyjnych. Precz!
~Piotr2023-05-26 13:03:24 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Po co sie w ogóle tymi ludźmi przejmować. Budować i tyle 3 pasy minimum żeby miliony korzystały i cała gospodarka a nie użerać się z krzykaczami spod monopola
~sata2024-05-23 17:18:22 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Horror będzie jak podejmą decyzję tworzenia trzeciego pasa zamiast budowy równoległej A4 bis. Przez okres budowy trzeciego pasa, wyburzania wiaduktów, budowy nowych - tylko TIRy będą jeździły przy wyłączeniu jednego kierunku a osobówki objazdami, bo nie pojadą razem z TIRami – będą miażdżone
~Ktoś2023-05-26 08:05:14 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Żeby było po 10 pasów to niewiele to zmieni.Jak sie walili to będą się strzelać. Niezależnie od miejscowości
~sata2024-05-23 17:21:38 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Od Legnicy do Oławy na A4 musi być co najmniej 4-5 pasów na jednym kierunku. Obok autostrady linia kolejowa z TIR-ami . Wkrótce zwiększy się ilość TIR-ów jak do współpracy gospodarczej dojdzie Ukraina
~Janek2023-05-25 12:26:37 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Jako słuchacz nie mam żadnego zaufania do panie urzędnik - Pan sołtys ma więcej czegoś sensownego do powiedzenia niż pani z GDIKA.
~Krzysiek2023-05-25 08:01:29 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Pani z gddkia nie podejmuje decyzji o przebiegu. Dokumentację chyba robi firma projektowa, z tego co się orientuję. Wydaje mi się, że nikt nie chce, aby A4 stanęło. Nie rozumiem przeciwników tej rozbudowy A4. Zróbmy tę drogę, aby w koncu bezpiecznie się jezdzilo.
~Weronika2023-05-25 11:49:33 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Każdy z nas widzi konieczność rozbudowy A4, ale nie godzimy się na prowizoryczne rozwiązania, a takim jest rozbudowa w starym śladzie do 3 pasów ruchu w jednym kierunku. To inwestycja stulecia na naszym terenie, więc walczymy o to by była zrobiona jak najlepiej.
~Adam2023-05-25 10:09:42 z adresu IP: (194.242.xxx.xxx)
Dokumentacje robi firma projektowa pod założenia otrzymane od inwestora tj. gddkia
~wowka54r.2023-05-25 09:17:46 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Zrobić trzeba i to w trybie pilnym! Jednak co do bezpieczeństwa nie jestem optymistą, wystarczy pojechać na Śląsk. Tam jest nawet miejscami 4 pasy i cyrk jak pod Kątami Wrocławskimi. Niestety musi wrócić policja autostradowa!
~Adam2023-05-25 07:53:33 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Dobra narracja inwestora, nie odnosi się do uwag grozi i mówi swoje. Idealna kandydat do awansu na stanowisko wyżej.
~sata2024-05-23 17:20:09 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
Zaczynają się przygotowania do wielkiej przebudowy autostrady A4. Trasa wreszcie będzie miała po trzy pasy ruchu. Zniknie aż osiem węzłów, powstaną za to trzy nowe. Droga na pewno będzie płatna. 8 węzłów na A4 do likwidacji ( minn. Wądroże Wielkie)  Do likwidacji przewidziano 8 węzłów - Węzły na A4 są zbyt blisko siebie. To niezgodne z przepisami. Autostrada to droga ograniczonego dostępu, głównie dla ruchu tranzytowego. Zbyt gęste rozmieszczenie węzłów może sprzyjać sytuacjom potencjalnie niebezpiecznym. Na węzłach, które przewidziano do likwidacji, ruch jest niewielki. Obsługują one głównie ruch lokalny - dodaje rzecznik GDDKiA. Powstaną też trzy nowe zjazdy. - Legnica II to połączenie A4 z budowaną niedługo trasą S3. Węzeł LSSE będzie stanowił dojazd do strefy ekonomicznej. W tej okolicy jest znaczny ruch ciężarówek - mówi Joanna Borkowska. W tej chwili przy LSSE znajduje się zjazd z A4, ale nie spełnia on wymogów węzła autostradowego. Natomiast zupełnie nowy węzeł Strzeganowice ma zastąpić zlikwidowany zjazd Pietrzykowice.