Ostatnie dni konsultacji ws. zakazu wjazdu starszych samochodów do centrum Wrocławia

BT | Utworzono: 2023-04-26 06:53 | Zmodyfikowano: 2023-04-26 06:57
Ostatnie dni konsultacji ws. zakazu wjazdu starszych samochodów do centrum Wrocławia - fot. Jakub Ciołko
fot. Jakub Ciołko

Jak podkreślają aktywiści, spaliny stanowią wciąż bagatelizowane zagrożenie dla zdrowia.

- To nie jest wybór pomiędzy samochodem czy przesiadką na rower. To jest wybór, od którego dosłownie może zależeć ludzkie życie – mówi Krzysztof Smolnicki z Dolnośląskiego Alarmu Smogowego:

– „Zanieczyszczenia generowane przez samochody, w tym tlenki azotu, mamy wielokrotnie przekroczone normy w obrębie Śródmieścia. 200 osób rocznie ginie w związku z zanieczyszczeniami samochodowymi i dlatego Stefy Czystego Transportu są nam potrzebne”

Urzędnicy przygotowali trzy propozycje granic strefy czystego transportu, od okolic Starego Miasta zamkniętego fosą i Odrą po szeroki teren łącznie z Biskupinem, Kleczkowem czy Borkiem. Miejskie kalkulacje wskazują, że jeśli uda się ograniczyć 10% najbardziej zanieczyszczających powietrze samochodów, jakość powietrza może wzrosnąć we Wrocławiu nawet o 30%.

Zdaniem aktywistów, pomysł na wprowadzenie obszaru objętego restrykcjami nie wystarczy jednak, by przekonać mieszkańców miasta do zmiany codziennej rutyny transportowej. Potrzebne są działania, które nie tyle zmuszą, ile zachęcą Wrocławian do przesiadki np. do tramwaju lub na rower.

– Strefa to ruch w dobrym kierunku, ale nie pomijajmy polityki transportowej, bo naszym zdaniem sporo jest do poprawy. Nie wystarczy zabronić wjazdu takim czy innym samochodem, trzeba jeszcze dać ludziom możliwość szybkiego przejazdu tramwajem albo rowerem w obszary objęte strefą – mówi Radiu Wrocław Jakub Nowotarski z Akcji Miasto:

– „Na papierze miasto ma bardzo dobrą politykę w kierunku wzmacniania transportu zbiorowego, ruchu rowerowego i pieszego. Sama strefa czystego transportu oczywiście ze zdrowotnego punktu widzenia nie podlega dyskusji, ale patrząc tylko transportowo, to jest to jakieś ograniczenie. Można to nazwać kijem, więc pytamy o marchewkę”

Konsultacje społeczne trwają do końca kwietnia, a swoją opinię wyrazić można poprzez formularz internetowy.

 


Komentarze (8)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Zobaczycie2023-04-26 12:06:37 z adresu IP: (37.249.xxx.xxx)
Wykluczenie transportowe najuboższych, plus nic to nie da. Sami zwiększyli zanieczyszczenie śródmieścia zwalniając ruch do 30 i dodając kilka przejść dla pieszych. Najwięcej zanieczyszczają i tak mieszkania komunalne, bo palą węglem. Po roku nic się nie polepszy, więc zakażą nowszych aut, później jeszcze nowszych, a za 10 lat już tylko elektrykiem wjedziesz i to nie na pewno. Pozbawią nas możliwości podróżowania w imię swoich chorych urojeń.
~Komentarz został usunięty2023-04-26 10:11:08 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~wroclawianin2023-04-26 10:02:46 z adresu IP: (81.219.xxx.xxx)
Nigdy dajcie spokój stop aktywistom!!
~xx22023-04-26 09:56:01 z adresu IP: (80.253.xxx.xxx)
i tak bedzie farsa. okresla ze Trabanty nie wjada i Syreny. Jestem ciakaw jak to bedzie egzekwowane? Kolejny "inteligentny" system kamer czy auta sprawdzajace naklejki na ulicach?
~Tomek2023-04-26 11:56:17 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Dostajesz mandat wjazd na koto online i po temacie tak będzi - scan numery auta i po temacie
~TOmelk2023-04-26 09:52:38 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Dlaczego nikt nie zapyta się przeciwników tej strefy są sami zwolennicy
~Janek2023-04-26 09:52:09 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Wszysyc mieszkańcy Wrocław rozmawia - stop szaleństwu urzędnika do 30.04 mamy czas aby wypowiedzieć się w temacie tego projektu i powiedzieć mu stanowcze NIE.
~Akysz2023-04-26 08:12:40 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Banda idiotow nie wie juz co wymyslic zeby zedrzec z mieszkancow kolejne pieniadze bo napewno Wroclawianie za to zaplaca jakas ukryta oplate Ciekawe ile Smolnicki przytula $ za te bzdury,ktore razem z balamutem umyslowym z pseudoakcji miasto wypowiadaja