Znamy już przebieg linii tramwajowych i autobusowych przez Popowice
Tramwaj w szczycie na Popowicach co 6 minut – to podstawowe ustalenia po spotkaniach urzędników z Radami Osiedli i zmianach proponowanych w czasie rozmów telefonicznych i mailowych.
W lutym 2023 miasto zaproponowało przebieg linii tramwajowych powstającą trasą tramwajową przez Popowice oraz możliwe do wprowadzenia zmiany w siatce autobusów jeżdżących Popowicką oraz dowożących do tramwajów z dalszych osiedli. Urzędnicy spotkali się z Radami Osiedli, których dotyczą zmiany związane z uruchomieniem trasy tramwajowej na ul. Popowickiej.
- Spośród 15 zaproszonych rad – 8 uczestniczyło w specjalnych spotkaniach informacyjnych. Dziękujemy za te spotkania – za dyskusję, opinie i sugestie. Wielu z wrocławian, niezależnie od rad osiedli, podzieliło się z nami swoimi opiniami – w ramach zorganizowanych 3-dniowych dyżurów telefonicznych oraz mailowo i pisemnie. Zebraliśmy w sumie 141 uwag (w formie: 23 postulatów RO z ponad 1000 podpisów indywidualnych, 104 wniosków mailowych oraz 14 rozmów telefonicznych) – podsumowuje Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.
Ostatecznie urząd zaproponował następujące zmiany. Przez Popowice nowym torowiskiem pojadą 2 linie tramwajowe. Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Linia ta pojedzie dokładnie tą samą trasą, co obecny autobus C, a nawet jeszcze dalej. Jej zaletą będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim po całkowicie wydzielonym torowisku tramwajowym.
Druga to dzisiejsza linia 32, która zmieni znacznie trasę. Zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez wyremontowane mosty Pomorskie, przystanek Rynek i Świdnicka, dalej ulicą Widok i Kołłątaja do osiedla Gaj.
- Taka zmiana trasy linii 32 zapewni oczekiwane od lat przez mieszkańców Kozanowa połączenie z centrum. Przy tej okazji - dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmienimy jej numer na 18 – opisuje Kozłowska-Święconek.
Obie linie będą kursowały z częstotliwością w szczycie co 12 min – czyli na nowych przystankach na Popowicach tramwaj pojawi się co 6 min.
Najważniejsza zmiana wobec pierwotnych planów magistratu dotyczy autobusu 103. Urzędnicy chcieli go skrócić do ulicy Kwiskiej, bo obserwacje pokazały, że około połowy pasażerów nie dojeżdżała do placu Jana Pawła II i przesiadała się z tego autobusu na inne połączenia. Niemniej jednak radni osiedlowi w petycji i na spotkaniach prosili o utrzymanie trasy autobusu do Jana Pawła – mimo dublowania trasy z pięcioma liniami tramwajowymi wzdłuż Legnickiej.
- Autobus 103 będzie jeździł tak jak obecnie – czyli do placu Jana Pawła II. Nie zostanie skrócony do węzła Kwiska - to najbardziej istotny wniosek RO i mieszkańców. Pojedzie przez Pilczycką. Natomiast linia 102 i linia 104 przez Kozanowską i Dokerską – opowiada Kozłowska-Święconek.
Autobus 102 będzie miał dodatkowe dwa kursy wieczorne, (około godziny 23:05 i 23:35 z przystanków przy ulicy Fieldorfa), które będą zapewniały dojazd od ulicy Kosmonautów do ulicy Wojanowskiej. Skorygowano też nazwę jednego z nowych przystanków na: „Długa (ogrody działkowe)" To realizacja wniosku rady osiedla.
Zamieniony zostanie kierunek pętlenia czyli zawracania tramwajów 18 (32) i 19 na Kozanowie. To prośba tamtejszej Rady Osiedla oraz Rady Osiedla z Maślic. Dzięki temu szybciej będzie można się przesiąść na tramwaj w kierunku stadionu. Rada prosiła też o przedłużenie linii przez Popowice do pętli przy stadionie i w tym celu zakup kilkunastu dodatkowych tramwajów dwukierunkowych. Niestety miasta w tym momencie nie stać na taki wydatek.
- Nie możemy przedłużyć tramwaju 18 do Stadionu - To byłaby niewątpliwie dodatkowa oferta dla przesiadek z auta na tramwaj. Niestety z uwagi na dostępność taboru dwukierunkowego oraz możliwości układu torowego na Osiedlu Kozanów, w chwili obecnej nie jest możliwe przedłużenie trasy linii tramwajowej 18 do krańcówki przy ulicy Królewieckiej. Będziemy ten wniosek brać pod uwagę w przyszłości. – tłumaczy Kozłowska-Święconek.
Nie da się także stworzyć całkowicie nowej linii tramwajowej z Leśnicy przez Popowicką, co także pojawiło się w pytaniach mieszkańców. Pętla tramwajowa w Leśnicy jest w stanie pomieścić postój i obsługę maksymalnie trzech linii tramwajowych, czyli tylu ile w tej chwili dojeżdża to Leśnicy. Nie można więc doprowadzić kolejnej – nie ma na nią miejsca.
Otwarcie linii tramwajowej na Popowicach to I etap zmian w siatce tramwajowej w 2023 roku. Kolejny, II etap, dotyczy otwarcia TAT-u czyli trasy na Nowy Dwór, wówczas należy spodziewać się większych zmian w siatce połączeń.
Pomiędzy etapami w okresie wakacyjnym (od czerwca do sierpnia) przewidziane są TORYwolucje na ul. Legnickiej. Remont torowiska i wymiana rozjazdów spowodują objazdy dla linii tramwajowych z ul. Legnickiej przez ul. Popowicką.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.