Radni: Apelujemy o podpisanie umowy. KD i Wrocław odpowiadają

GN, JD | Utworzono: 2023-03-23 13:43 | Zmodyfikowano: 2023-03-23 13:54
Radni: Apelujemy o podpisanie umowy. KD i Wrocław odpowiadają - fot. Jakub Ciołko
fot. Jakub Ciołko

Wrocławscy radni z Forum Jacka Sutryka apelują do marszałka województwa o niezwłoczne podpisanie umowy na wspólne przejazdy kolejowe w ramach miejskiej Urbancard. Rada Miejska Wrocławia zabezpieczyła już środki w budżecie miasta na pokrycie warunków umowy, która została też podpisana przez prezydenta Jacka Sutryka. Zdaniem przedstawicieli opozycji z sejmiku województwa, wstrzymywanie podpisania umowy przez marszałka szkodzi nie tylko pasażerom, ale też konkurencji na rynku kolejowym.

- Mamy wrażenie, że w sposób jawny faworyzuje się tu spółkę Koleje Dolnośląskie kosztem PolRegio, na czym finalnie tracimy wszyscy – mówi Radiu Wrocław Marek Łapiński, Radny Koalicji Obywatelskiej w sejmiku województwa:

- Liczymy, że ten spór zostanie szybko zakończony z korzyścią dla wszystkich pasażerów. Czekamy na ruch marszałka, ale niepokoi nas zwłoka – mówi Mirosław Lach z kluby radnych prezydenta Sutryka:

- Prezydent Sutryk nie powinien dezinformować mieszkańców. Wina za brak Urbancard spoczywa wyłącznie na włodarzu miasta, który celowo manipuluje faktami dla własnych korzyści. Przesłana umowa nie odpowiada warunkom, jakie miasto zaproponowało przewoźnikom w grudniowej ofercie - mówi dla Radia Wrocław Bohdan Stawiski, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej UMWD.

Spółka Koleje Dolnośląskie komentuje, że umowa podpisana przez prezydenta Wrocławia została przedstawiona w wersji papierowej bez możliwości edycji i wskazania uwag. Do tego wskazuje, że dokument znacząco dobiega od oferty Urzędu Miejskiego przedstawionej w grudniu 2022 roku. Poza różnicami merytorycznymi zawiera on szereg błędów technicznych i prawnych, które należy poprawić, co wyklucza jej zaakceptowanie przez przewoźnika - wskazują Koleje Dolnośląskie. 

OŚWIADCZENIE KOLEI DOLNOŚLĄSKICH:

W związku z przekazaniem Spółce Koleje Dolnośląskie S.A. propozycji umowy przez Urząd Miejski Wrocławia na honorowanie biletów miejskich w pociągach Spółki, przedstawiamy Państwu oświadczenie w tej sprawie.

  1. Umowa nadesłana przez miasto Wrocław znacząco odbiega od oferty Urzędu Miejskiego przedstawionej w grudniu 2022 roku, jak również do projektu umowy zaproponowanego przez przewoźników.
  2. W przesłanej umowie Miasto Wrocław arbitralnie wykreśliło zapisy o liczeniu pasażerów dojeżdżających z aglomeracji, a w grudniowej ofercie Miasto Wrocław zobowiązało się do opłacania podróży na terenie Wrocławia. Tym samym oczekuje od przewoźników honorowania ich uprawnień bez wynagrodzenia z tego tytułu dla przewoźników.
  3. Miasto Wrocław oczekuje honorowania w podróżach kolejowych wszystkich grup objętych darmowymi przejazdami na podstawie uchwały rady miejskiej, ale nie uznaje konieczności współfinansowania ich przejazdów. Przypominamy, że zakres bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską został znacznie rozszerzony w 2018 roku.
  4. Urząd Miejski Wrocławia wprowadził zapis, że wartość umowy może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu, a taka zmiana może zostać wprowadzona jednostronnie przez miasto bez konieczności aneksowania umowy przez wszystkie strony. Zatem propozycja może zmusić przewoźników kolejowych do honorowania biletów miejskich w swoich pociągach za łączną kwotę np. 1 zł za cały rok.
  5. W przesłanej umowie nie został uzupełniony zapis dotyczący zabezpieczenia środków finansowych w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta. Tym samym gmina Wrocław przesłała umowę wieloletnią bez gwarancji pokrycia jej środkami finansowymi. Co więcej, brak tych zapisów może budzić wątpliwości co do prawidłowości podpisania umowy przez Prezydenta Wrocławia.

Podpisany przez prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka dokument ujrzeliśmy po raz pierwszy. Przesłany został w wersji papierowej bez możliwości edycji i wskazania uwag. Poza różnicami merytorycznymi zawiera on szereg błędów technicznych i prawnych, które należy poprawić. Zważywszy na powyższe fakty informujemy, że umowa w formie dostarczonej do Spółki Koleje Dolnośląskie 17 marca 2023 roku przez Urząd Miejski Wrocławia nie jest możliwa do akceptacji przez naszą Spółkę.

STANOWISKO WROCŁAWIA DOTYCZĄCE OŚWIADCZENIA KD:

Miasto Wrocław jest zawiedzione stanowiskiem KD, które pomimo publicznej deklaracji złożonej wspólnie z Urzędem Marszałkowskim 28.02.2023 o akceptacji oferty Miasta, odmawia zawarcia umowy, uzasadniając to pięcioma absurdalnymi „argumentami", które dziś zostały przesłane do mediów. Pytają Państwo o te argumenty, zatem:

  1. Nie ma czegoś takiego jak „umowa zaproponowana przez przewoźników". Jest projekt umowy zaproponowany arbitralnie przez KD, o którym POLREGIO nic nie wiedziało, co potwierdził przedstawiciel POLREGIO (notatka z dnia 3 marca br.). Przedstawiciel Polregio dziś publicznie na spotkaniu z mediami mówił, że jego spółka liczy na podpisanie umowy, bo te pieniądze są jego firmie potrzebne.
  2. Propozycja Miasta dotyczyła podróży wewnętrznych, co potwierdzili i zaakceptowali przedstawiciele UMWD i KD na konferencji prasowej w dniu 28 lutego br. (slajd z prezentacji KD o stawce 9,40 zł za podróże rozpoczynające się i kończące na terenie Wrocławia). Zatem nie jest prawdą, że Miasto zobowiązało się do opłacania wszystkich podróży kolejowych na terenie Wrocławia. Miasto zobowiązało się do opłacenia podróży rozpoczynających się i kończących na terenie Wrocławia.
  3. Nie jest prawdą, że Miasto nie uznaje konieczności współfinansowania przejazdów pasażerów korzystających z uprawnienia do bezpłatnych przejazdów na podstawie uchwały Rady Miejskiej Wrocławia. Miasto zapłaci 9,40 zł brutto za każdą taką podróż rozpoczynającą się i kończącą na terenie Wrocławia. Ponieważ chcemy liczyć pasażerów, o czym jest mowa w ofercie i w umowie, na co zgodzili się kolejarze, przyjmując ofertę. Przykładowo: Jeśli trzynastolatek wsiądzie do pociągu KD na stacji np. Wrocław Brochów i wysiądzie na Głównym albo 65-latek wsiądzie w Leśnicy i wysiądzie na Mikołajowie – miasto zapłaci za te podróże – każdorazowo 9,40 zł brutto, ponieważ obaj zostaną policzeni jako ci, którzy odbyli podróż.
  4. To oczywiste, że finalna kwota wynagrodzenia może ulegać zmianie, bo będzie wprost wynikać z liczby wykonanych podróży. Oferta przecież brzmi 9,40 zł x liczba wykonanych podróży. Sugerowanie, że możliwe jest zapłacenie za cały rok 1 zł jest absurdem.
  5. Środki finansowe zostały zabezpieczone na cały okres trwania umowy zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Wrocławia na Sesji w dniu 16 marca 2023 r.

Ciężko nie ulec wrażeniu, że zaskakująca decyzja KD o odmowie podpisania umowy zgodnej z zaakceptowaną 28.02.2023 przez KD i Urząd Marszałkowski ofertą Miasta jest efektem konfliktu na linii Urząd Marszałkowski – przewoźnicy kolejowi. Na tym konflikcie tracą wrocławscy pasażerowie. Absurdalność tych uwag pozwala sądzić, że brak podpisu pod umową ze strony Kolei Dolnośląskich wynika z polityki, a nie kwestii merytorycznych.

Urząd Miasta Wrocławia pozostawia ofertę i umowę na stole, licząc, że Urząd Marszałkowski i Koleje Dolnośląskie wywiążą się z deklaracji złożonej pasażerom w dniu 28.02.2023r.

 


Komentarze (7)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Wiktoria2023-03-24 10:02:30 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Trzeba pogonić Sutryka
~Bohdan Stawski2023-03-24 10:02:27 z adresu IP: (195.182.xxx.xxx)
Dzień dobry, chciałem się przyznać, że co prawda jestem szefem komunikacji Pana Marszałka, ale jednocześnie jestem na tyle głupi, że wpisałem wszystkie poniższe komentarze osobiście korzystając z tego samego IP. I sam się sobie dziwię, że mimo iż czytam wiele książek o prowadzeniu wojen i sporów, a na moim biurku w gabinecie leży Sztuka Wojny Shun Zi, z czego się śmieją moi współpracownicy i pół urzędu, to nic z tego nie rozumiem kompromitując siebie i Pana Marszałka komentarzami takimi jak poniższe. Przepraszam Państwa i mojego chlebodawcę, ale jak to mówią: siebie i swoich ograniczeń człowiek nie przeskoczy. Miłego dnia! Oczywiście napisze do Radia o usunięcie tego komentarza i radio to zrobi, bo w końcu jesteśmy trochę zblatowani, ale na razie - niech prawda płynie...
~Daria 2023-03-23 17:36:41 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Łapiński to ten gość który doprowadził TBS do ruiny?
~Iryd2023-03-23 16:42:19 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Wstyd, szkoda naszego miasta, urzędnicy J. S. trwonią cały kapitał, na który pracowały pokolenia... Kto zaufa takiemu partnerowi w biznesie?
~tor2023-03-23 15:56:21 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
radni Ł i L wiarygodni jak ruska onuca
~mam dość ziomka z kotem2023-03-23 15:31:16 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Sutryk ty pajacu!!! Przestań manipulować opinią publiczną, my nie jesteśmy aż tak głupi jak tobie się wydaje... ciemny lud tego NIE kupi... obrażasz mnie myśląc, że przejdzie ci to płazem, zwalając winę na marszałka
~Ggg2023-03-23 15:04:21 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Sutryk znowu manipuluje