Identyfikacja wizualna, czyli jak zbudować markę od podstaw
Wizerunek marki - dlaczego jest taki ważny?
Dla każdej marki istotne jest to, jak jest postrzegana przez swoich odbiorców. Czy klienci mają z nią pozytywne skojarzenia? Czy chętnie wybierają jej produkty? Czy utożsamiają się z marką? Czy idee, którymi się kieruje, są takie same, jak te, które są ważne dla klientów? Dzięki budowaniu wizerunku marki, możliwe jest wzbudzenie zaufania do niej. To z kolei punkt wyjścia do kolejnych kwestii, jak lojalność wobec firmy lub produktu, chęć dzielenia się opinią na ich temat, a także polecanie znajomym/przyjaciołom/rodzinie. Pozytywny wizerunek marki wpływa więc na osiąganie przez firmę celów marketingowych (np. rozpoznawalność), jak i biznesowych (np. określony poziom sprzedaży w danym czasie).
Identyfikacja wizualna - co to jest?
Budowanie marki powinno rozpocząć się od podstaw, czyli od identyfikacji wizualnej. Stanowi ona punkt wyjścia zakrojonych na szeroką skalę działań marketingowych. Identyfikacja wizualna to szereg zasad dotyczących projektów graficznych i wykorzystywania ich w komunikacji z odbiorcami. Dzięki niej możliwe jest budowanie spójnego wizerunku za pomocą wszystkich dostępnych środków przekazu.
Przedstawiciele studia graficznego GoodProject wskazują, że identyfikacja wizualna sprawia, że komunikaty nawiązują do siebie pod względem wyglądu. Tym samym są one zapamiętywane w świadomości odbiorców oraz kojarzone np. podczas przeglądania ulotek, strony internetowej, wizytówek, czy też produktów na półkach sklepowych.
Co wchodzi w skład identyfikacji wizualnej?
Identyfikacja wizualna to stworzenie wzorów projektów graficznych, ale nie tylko. Jej podstawą jest bowiem projekt logo. Charakterystyczny dla firm symbol, wyróżnia je spośród konkurencji i daje się łatwo zapamiętać. Logo niesie za sobą przekaz dotyczący marki, jej działalności oraz idei, którymi się kieruje. Znak jest najczęściej wykorzystywanym elementem graficznym w komunikacji z klientami.
Oprócz logo, w ramach identyfikacji wizualnej przygotowuje się:
- kolorystykę,
- typografię,
- projekty graficzne materiałów promocyjnych,
- projekty graficzne materiałów użytkowych,
- opakowania produktów,
- wygląd marki w mediach społecznościowych,
- szyldy,
- stopki maili, stronę internetową.
Podsumowanie
Poprzez identyfikację wizualną możliwe jest budowanie spójnego wizerunku marki. Wszystkie komunikaty publikowane w sieci, czy też za pośrednictwem materiałów drukowanych, zachowane są w takiej samej kolorystyce oraz wykorzystują jednakową typografię. Opatrzone są również logo, czyli najważniejszym elementem graficznym. Identyfikacja wizualna pomaga zatem w stworzeniu od podstaw marki oraz zbudowaniu jej rozpoznawalności.